Justera karmskruvar - medurs eller moturs?

22k läst  8 svar

1. N
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Jag ska justera en karmskruv i en altandörr som redan är monterad. Ska man skruva karmskruven medurs eller moturs för att dörren ska komma närmare väggen?

2. Immobil
    Medlem Nivå 15
    Du märker direkt vilket håll som är det rätta, när du vrider på karmskruven.
    Var inte rädd för att testa!

3. N
    Medlem Nivå 5
    Jag har skruvat lite men tyckte inte det var så enkelt att avgöra, därav frågan. Noter att dörren redan är monterad, med lister, latexfog osv, så det går inte att enkelt se hur dörren "rör" sig när man justerar karmskruven.

Jag skulle vara tacksam för svar från någon som vet svaret på ursprungsfrågan.

4. Matti_75
    Medlem Nivå 9
    Skruva hylsan motsols och karmen kommer närmare väggen

5. M
    Medlem Nivå 8
    Men observera att om du änvänder det speciella karmskruvsverktyget så ska du använda den ände som bara vrider själva hylsan, inte skruven.

6. N
    Medlem Nivå 5
    Tack för svaret och förtydligandet!

7. M
    Medlem Nivå 1
    Vad blir effekten om man även vrider skruven?

8. Stefan N
    Verktygstokig Nivå 15
    Sitter fodren spikade i både karm och vägg så går det inte justera, då drar du bara gängpaj i trät.

9. C
    Medlem Nivå 11
    Du skruvar ut hela karmskruven och det skall du inte göra har du inget verktyg går det till en viss del med stor insexnyckel. Men är du säker på att det är en karmskruv så det inte är karmhylsa med skruv, för då måste du lossa skruven först.Därefter skall du följa med på motstående sida.

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.