Hej!

Vi har köpt och monterat en ny dörr på ett förråd. Den levererades med låshus motsvarande ASSA 8765. På låshuset står det 4765. När vi fick dörren var den låst med låskolven. Vi har själva monterat dit handtag och cylinderdelar. Tryckfallet rör sig inte alls när handtaget trycks ner. Låsregeln fungerar som den ska. Tryckfallet verkar sitta helt fast inne i låshuset. Finns det någon spärr för tryckfallet eller är det fel på låshuset?

Redigerat:
Det låter som något är fel.
Beter det sig lika om du lossar på skruvarna så trycket sitter löst? Testa även att lossa lite på låscylindern om det inte hjälper med bara trycket.

Tack
1 123abc skrev:
Det låter som något är fel.
Beter det sig lika om du lossar på skruvarna så trycket sitter löst? Testa även att lossa lite på låscylindern om det inte hjälper med bara trycket.
Tack för tipsen! Vi har lyckats lirka ut fallet, men det fastnar inne i låshuset så fort trycket används. Så det verkar som sagt som att något är fel. Vi har kontaktat dörrleverantören så får de lösa det.

Om det fungerar när du lossar på skruvarna till trycket så kan det vara så att låshuset sitter lite snett i dörren.
Det jag ofta gör är att dra åt trycket lite och sedan tar tag i båda sidor samtidigt och drar i trycket så det flyttar sig lite och börjar fungera sedan drar jag åt lite till.
Det fungerar om låshuset bara sitter lite snett.

I ditt fall misstänker jag att det kan vara problem med låshuset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.