Jag bor i lägenhet byggt i 84 och ska byta 3 dörr och karm. Jag har aldrig installerat en dörr innan men är rätt händig och brukar läsa noggrann hur man ska göra först. Jag hittar dock inget om följande.

Jag förstå att man ska förborra i karmen innan man skruvar ihop själva karmen. Jag har köpa 5x70mm universal torx skruv till detta. Men ska man förborra i båda bitar eller endast övre biten?

Jag fattat att man ska borra 14mm hål i den nya karmen (4st per sida) men ska jag använda samma gamla hål i dörröppningen (2x trä & 1x betong) eller är det bättre med helt nya hål?

Får jag använda samma gamla karmskruv eller måste jag köpa nya?

tacksam för svar! ☺️
 
Redigerat:
Jag har skruvat ihop sex karmar utan att förborra.

Teoretiskt skulle du kunna använda befintliga skruvhål i väggarna, men praktiken är det typ omöjligt. Detta pga att det är svårt att få hålen i nya karmarna exakt på rätt ställe kontra skruvhålen i väggarna.

Om du ska borra med 14-bort rakt igenom karmen eller inte beror på om du ska använda karmskruv/karmhylsa eller vanlig skruv & kilar.

Det finns speciella karmborr så att man kan märka upp i väggarna samtidigt som man borrar karmen.
https://www.xlbygg.se/lulea/sortime...ning/karmborr-centrumborr-14mm-5mm-1st-213407

Karmhylsor är smidiga att använda.
 
  • Gilla
Lorna89
  • Laddar…
Tack för svar! Jättebra tips om karmhylsor!

nu har vi installerat första dörren. Var tvungen att använda samma hål då väggen är betong och karmen hade förborrade hål i när jag köpte den. Det ser bra ut och det går att stänga och öppna som är viktigast! Det enda är att dörren är installerat med 7 karmhylsor och skruv istället för 8 då ett hål var helt sne. Verkar stabilt ändå men var är det värsta som kan hända?
 
L Lorna89 skrev:
Tack för svar! Jättebra tips om karmhylsor!

nu har vi installerat första dörren. Var tvungen att använda samma hål då väggen är betong och karmen hade förborrade hål i när jag köpte den. Det ser bra ut och det går att stänga och öppna som är viktigast! Det enda är att dörren är installerat med 7 karmhylsor och skruv istället för 8 då ett hål var helt sne. Verkar stabilt ändå men var är det värsta som kan hända?
Det värsta...att karmen blir lite sned åt något av hållen så att dörren glider upp/stängs och att du inte kan justera den. Men så länge det ser bra ut o dörren funkar så är det inga problem
 
  • Gilla
Lorna89
  • Laddar…
Ok tack!

Idag tänkte jag finjustera lite vilket visade sig vara jättedumt!

jag lyckades lossna en av pluggarna från väggen så att skruven är ej riktig fast i dörren längre så nu är det bara 6 skruvar som håller den 36kg dörren på plats. (Två längst upp på gångjärnsidan och fyra på andra sidan) kommer det att hålla?

Jag vill helst undvika att montera ner den och borra nya hål och installera igen eftersom det är betong. MEN det hade löst problemet att dörren är lite tight längst upp. Vi fick de problemet eftersom vi använde dom gamla hålen.

Jag tanker jag kanske kan fästa den från sidan. Jag behöver ändå skruva upp lister bredvid för att täcka en del betong och ”bygga ut” karmen. Jag hittade ingen 150mm karm nämligen.
 
  • Närbild av en vit dörrkarm med en lossnad plugg i en betongvägg, indikation på monteringsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stängd vit dörr i ett hem med ljusslinga och synlig betongkant vid dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr med karm som är fäst i betongvägg; ena skruven lossnad, synlig glipa längst upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toppkant på dörren med synlig skada och utstickande plugg från väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karmen kommer att sitta kvar, men risken är att karmen kan bli skev, hålen riskerar att bli större med tiden.

Jag hade tagit ner dörrbladet & karmen, borrat upp hålen (minst 1dm djupa) och slagit i rundstav/kvastskaft eventuellt något sättlim i hålet/på rundstaven, återmonterat karmen å förborrat hål i rundstaven.
 
  • Gilla
Lorna89
  • Laddar…
Ahh smart!! Så du menar jag ska göra hålen i betongen bredare och sen limma trästavar i? Eller menar du nya hål?
 
Hålen i betongen.

Liknande kan man göra i tex träreglar, spånskivor etc.
 
Ok! Vilket diameter ska hålen vara? Det kanske är bättre om jag gör nya hål i mitten av öppningen en cm lägre eftersom det är alldeles för tätt högst up. Ska jag använda plugg då med nya hål eller är det bättre med rundstav?

sen Funderar jag över hur jag ska byta tröskeln i badrummet med plastmatta. Skära bort mattan längst up försiktigt och limma fast till en ny badrumströskel som passar den nya Karmen kanske?
 
  • Närbild på en trätröskel vid en dörröppning med sliten parkettgolv och plastmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.