Hej!
En lite amatörsnickarfråga:
Har en slagport från 30-talet som behöver uppfräschning. Löv yr in under dörren trots att den är stängd vilket beror på att trät blivit ngt anlupet undertill.
Tänkte förutom att skrapa och måla den därför att sätta fast 2 st ca 20 cm plankor längs underdelen av dörrarna (från det röda strecken och neråt), så att jag kan få en rak kant som hamnar närmare marken. Sedan tänkte jag måla in allt så det blir ett enhetligt intryck.

Nu var jag på ett snickeri för att köpa ngn planka men där rekommenderade man att inte ta planhyvlat eftersom färgen skulle lossna. Blev lite tveksam då. Om jag tar en granplanka med grövre struktur så blir det stor skillnad mot resten av porten som har slät struktur (vet dock inte vilket virke som är i porten)

Jag tycker det blir lite konstigt med olika strukturer på olika delar av dörren.

Är det ngn som har tips på virke för en sådan här sak?

• Slitage på en blå dubbeldörr med avflagad färg och ett rött streck längs dörrarnas nedre kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en plåt?

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Känns lite mer gediget med trä jämfört med plåt som hänger ned tycker jag. Lite smaksak.

En plywoodremsa kanske? Då kan du ju välja bredd och tjocklek efter tycke och smak. Också sätter du en gummilist som tätar. Finns mänga varianter beroende på hur anläggningsytan ser ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.