En kort uppdatering
Trots att dörrarna installerades för 5 veckor sedan och att säljaren var där och inspekterade och lovade att åtgärda åtminstone problemen med ramen snarast (de kosmetiska problemen är ju inte lika akuta, men ramen behöver vara klar för att jag skall kunna avsluta runtom, både på ut- och insidan) så har de hittills gjort... ingenting.
Jag har ring och mailat många gånger och de få gånger jag får tag på dem lovar de att montören skall komma och åtgärda omgående, men inget händer.
Idag fick jag kommentaren (från företaget vilka sålt både själv fönsterpartiet och montaget) att de kan inte göra mer än säga till montören (som skall åtgärda) att kontakta mig, och gör han inte det så kan de inte göra mer...

De är hela tiden snälla och vänliga, men skiter tydligen i mig.

Vad gäller det faktum att de (utan att rådgöra med mig) har valt silverfärgade gångjärn och handtag (istället för vita, som partiet) blir jag tvungen att betala nästan 9000 kr till för att de skall byta ut dessa. Jag har ju inget papper på att jag har beställt just vita gångjärn, bara fönsterpartiet (jag visste inte att detta var något jag skulle behöva säga till om speciellt, min syster som har vita schuco-dörrar fick automatiskt vita gångjärn), och därför tycker de att de är justa som "bjuder på montaget" av de nya gångjärnen och handtaget - men det hade ju inte varit någon merkostnad alls om allt beställts korrekt från början.

Glaskassetterna har visat sig vara 46 mm tjocka (till skillnad från de 44 som var i sista specen jag fick). Schüco säger att maxtjocköek som funkar är 45 mm, men har nu tydligen, när den som byggt partiet ringde dem för stt dubbelkolla, sagt att det skall gå även med 45 mm (men ej 46,5) - om man kör diskmedel och tunnaste gummilisten (montören struntade ju helt enkelt i gummilisten på utsidan och sa att jag skulle nöja mig med en fog istället).

Summa summarum, hittills är jag allt annat än nöjd och mitt bygge rejält försenat pga detta.

• Gilla
Robbanwiklund
  • Laddar…
Får du ingen ordning på det hela så får du ta in andra hantverkare.
Har du inte betalat än så kan du använda av de pengarna för att betala andra hantverkare, men du måste kontakta dem och ge dem 3 försök att åtgärda felen.
När du kontaktar leverantören så begär att ni bestämmer tid för åtgärd och föreslå när det passar dig.
I detta stadiet hade jag blivit hårdare mot leverantören, men du måste vara tydlig.
Kontakta kommunens konsument vägledare för råd hur du går vidare.

Efter 5 veckor kom de till slut och monterade om vikpartiet. Tyvärr var detta när jag inte var hemma och det tråkiga var att de på eget bevåg valde att flytta ut partiet drygt 10 mm. Detta hade normalt sett inte varit något problem, men eftersom golvet lagts medan vi väntade på att de skulle fixa partiet och detta las med just fönsterpartiet som baslinje (så att det exakt skulle få plats med mina 300 mm breda stenplattor, plus 2 mm fog på vardera sidan, mellan trägolvet och fönsterpartiet) så har jag nu plötsligt en glipa på 10 mm som på något sätt behöver lösas (jag är osäker på om denna är 10 mm hela vägen, har inte kollat det ännu).

Eftersom partiet är monterat på ett lite annorlunda sätt nu (med plast/gummi-isolering runt om och silikonat i nederkant) så kan jag fortfarande inte avsluta runtom eftersom de instruktioner jag tidigare fått från dem om hur det skall isoleras runtom knappast gäller längre. De vill ses på plats för att inpektera partiet (fortfarande är inte de mindre felen åtgärdade, utan det är de stora delarna, som rörde själva infästningen i ramen som är fixad) - men trots att de för en vecka sedan lovade att detta skulle ske snart hade de idag fortfarande inte talat med de som skall vara med på inspektionen... så det fortsätter att dra ut på tiden och jag kan fortfarande inte avsluta på insidan och därmed inte måla klart och färdigställa lägenheten.

Länge sedan detta. Söker runt på BH för att läsa om folks erfarenheter av vikpartier. Jag funderar på Shuco, Nordan eller Nordiska fönster som tillverkare.

Hur har det gått för dig sedan 2015? Blev det bra tillslut? Kan du nu i efterhand rekommendera Shuco?

Hej.
Hur gick det för dig?
Du fick aldrig svar på din fråga.
Men min fråga är, vad valde du?, blev du nöjd?.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.