Har köpt en dörrstängare Dorma TS90 impulse.
Jag har en ordentligt djup dörrsmyg och vad jag förstår så ska man då köpa till ett vinkelbeslag.
Det kostar 450-600:-
Det är ett vinkeljärn med 6st hål, varav 2 troligen är gängade.
Är jag snål om jag gör ett sånt själv
Har tillgång till fräs svets pelarborr osv...
Bild på hur det ser ut.
Grå bilden i mitten
Jag har en ordentligt djup dörrsmyg och vad jag förstår så ska man då köpa till ett vinkelbeslag.
Det kostar 450-600:-
Det är ett vinkeljärn med 6st hål, varav 2 troligen är gängade.
Är jag snål om jag gör ett sånt själv
Har tillgång till fräs svets pelarborr osv...
Bild på hur det ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå bilden i mitten
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Jag ser inget konstigt i om du själv tillverkar en vinkelkonsol.
Den för glidskenan behöver inte vara lika kraftig som de man ibland fäster stängarhuset i till vissa dörrstängare.
Jag minns när jag inte kunde få tag i vinkelkonsoller i tid och använde vinkeljärn i aluminium i ett helt storbygge.
https://www.dormakaba.com/se-sv/pro...eslagning/doerrstaengare/ts-90-impulse-238084
Den för glidskenan behöver inte vara lika kraftig som de man ibland fäster stängarhuset i till vissa dörrstängare.
Jag minns när jag inte kunde få tag i vinkelkonsoller i tid och använde vinkeljärn i aluminium i ett helt storbygge.
https://www.dormakaba.com/se-sv/pro...eslagning/doerrstaengare/ts-90-impulse-238084
Ja just det, undra om det finns på byggvaruhuset här hemma
Det jag kan tänka mig med ett vanligt vinkeljärn är att innervinkeln oftast är rundad, men det borde man kunna fräsa till eller ta vinkelslipen och fixa till.
Men aluminium blir ju nästan samma färg.
Tack för tipset
Det jag kan tänka mig med ett vanligt vinkeljärn är att innervinkeln oftast är rundad, men det borde man kunna fräsa till eller ta vinkelslipen och fixa till.
Men aluminium blir ju nästan samma färg.
Tack för tipset
Jag som låssmed kan köpa in habos sortiment vilket även järnaffärer och byggvaruhus kan.nino skrev:
https://habo.com/se/sokresultat?q=vinkelskena
Företag som säljer stål brukar ha det i sitt sortiment annars.
Jag minns inte var jag köpte den gången.
Redigerat:
Som sagt minns inte var jag köpte vinkelprofilen men ni har säkert något företag som säljer stål (även vissa skrotar säljer stål).
De flesta dörrstängares glidarmar går att skruva rakt upp utan vinkelprofil men personligen föredrar jag ofta parallellarmar istället men det hjälper inte ditt problem.
De flesta dörrstängares glidarmar går att skruva rakt upp utan vinkelprofil men personligen föredrar jag ofta parallellarmar istället men det hjälper inte ditt problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden