Hej! Jag har nyligen köpt en lägenhet med relativt gamla fönster. Konstruktionen möjliggör att fönstrens kan öppnas för att putsa dem emellan fönsterskivorna. Denna konstruktion hålls på plats genom haspar som sitter emellan fönsterskivorna (se bild).
Mitt problem är att när fönstren stängs åker hasparna ganska ofta av, vilket gör att fönstren inte går att öppna inifrån. Den halvan av fönstret som är riktad mot vägen sitter fast i karmen och då fönsterna öppnas inåt går det inte att dra loss detta på ett enkelt sätt. Då det inte finns några fler fönster bredvid kommer jag ej åt fönstret på något sätt inifrån huset heller.
Min lösning har hittills varit att använda en stege för att klättra upp och trycka in fönstret utifrån. Är det någon som varit med om liknande och har tips på en alternativ lösning för att öppna fönstret inifrån?
Stort tack!
Mitt problem är att när fönstren stängs åker hasparna ganska ofta av, vilket gör att fönstren inte går att öppna inifrån. Den halvan av fönstret som är riktad mot vägen sitter fast i karmen och då fönsterna öppnas inåt går det inte att dra loss detta på ett enkelt sätt. Då det inte finns några fler fönster bredvid kommer jag ej åt fönstret på något sätt inifrån huset heller.
Min lösning har hittills varit att använda en stege för att klättra upp och trycka in fönstret utifrån. Är det någon som varit med om liknande och har tips på en alternativ lösning för att öppna fönstret inifrån?
Stort tack!
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara

