En av mina dörrar har fått någon sorts vax i nyckelhålet! Hur får jag bort det? Jag vågar inte sticka in nyckeln med risk för att kleta runt det i cylindern och kanske försvåra saneringen.

• Nyckelhål på dörr med vaxrester i en ASSA-låscylinder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja gräv med en synål.

Skaffa enkla tandläkarverktyg typ nyfikna pinnen. De är styva och spetsiga med en lite krok. Kan du hugga tag i vaxet utan att peta in det längre. Googla tandstensskrapa så får du en rad ställen att köpa dem på.

Peta bort det först, svårt att gissa vad det är på bilden, allt från något insekter gjort till superlim.

Bra synpunkter och tips men har någon någon idé om förebyggande åtgärder?

J JohanFredrik skrev:
Hur har det kommit dit? Jäkelskap eller några insekter?

Det finns lock eller "flärpar" som man kan montera över låset. Annars skulle jag säga kodlås, här hemma har jag i takt med att låsen gett upp bytt till Yale doorman v2n.

J JohanFredrik skrev:
Vad är det för något i låset?
Det bästa sättet att förebygga är att smörja låscylindern 2ggr om året (höst och vår) med assa låsspray men skit i låscylindrar kan även bero på undertryck.
Däremot om det är vandalism t.ex superlim så är det svårt att förebygga.
Peta ur det som är i låscylindern så kanske du vet undegefär vad det är.

G
Mycket troligt att det är en insekt som murat igen nyckelhålet (efter att först gjort i ordning för efterkommande generation där inne).
Jag har själv med gott resultat rengjort ett par likadana låscylindrar genom att ta ur dem från dörren, ösa in bromsrengöring eller liknande, motionera dem med nyckeln, och sedan blåsa rent med tryckluft med lågt tryck. Upprepa några gånger och smörj sedan med låsspray.

Redigerat:
En annan möjlighet är någon gillrat en "bortrestfälla" och kommer förbi någon natt senare för att göra inbrott om det är kvar.

G
Så kan det ju också vara, Då kan man säga att det är en riktig baddare till skadeinsekt. :geek:

G Gooli skrev:
Mycket troligt att det är en insekt som murat igen nyckelhålet (efter att först gjort i ordning för efterkommande generation där inne).
Jag har själv med gott resultat rengjort ett par likadana låscylindrar genom att ta ur dem från dörren, ösa in bromsrengöring eller liknande, motionera dem med nyckeln, och sedan blåsa rent med tryckluft med lågt tryck. Upprepa några gånger och smörj sedan med låsspray.
Du har rätt med att det är rengöring som gäller av låscylindrar men har aldrig testat bromsrengöring då vanlig låsspray redan har den rengörande egenskaperna som krävs utan att skada något, undvik så starka medel även om du eftersmörjer med låsspray.
Har du låsspray så använd endast den istället då starkare medel kan orsaka att detaljer börjar ärga.
Tryckluft ska aldrig användas i en låscylinder då det trycker in smuts där det inte ska vara istället för att den tas ur låscylindern.

Peta ur uppenbart skräp smörj sedan låscylindern med låsspray och använd nyckeln i och ur samt vrid torka sedan av nyckeln och använd nyckel igen tills det inte längre blir jätte skitigt på pappret du torkar av med.
Om det blir torrt så spraya mer låsspray och upprepa tills det inte längre blir jätte skitigt på pappret, helt rent blir det aldrig på pappret men det märks när det är rent, därefter sprayar man låscylindern igen och använder nyckeln sedan är rengöringen klar.

Det förekommer att insekter flyttar in i torra låscylindrar (dom brukar inte gilla när man regelbundet använder låsspray) men jag ser även limmade låscylindrar så inget av de alternativen är extrema.

P Pucco skrev:
En annan möjlighet är någon gillrat en "bortrestfälla" och kommer förbi någon natt senare för att göra inbrott om det är kvar.
Har du någon ide vad dom då skulle ha använt?
Kanske är det ett kallförråd som sällan används, jag har inte intrycket av att det är en använd entré till bostadshuset men jag kan ha fel.

Redigerat:
Tack alla för fina synpunkter och tips!

1 123abc skrev:
Du har rätt med att det är rengöring som gäller av låscylindrar men har aldrig testat bromsrengöring då vanlig låsspray redan har den rengörande egenskaperna som krävs utan att skada något, undvik så starka medel även om du eftersmörjer med låsspray.
Har du låsspray så använd endast den istället
då starkare medel kan orsaka att detaljer börjar ärga.
Tryckluft ska aldrig användas i en låscylinder då det trycker in smuts där det inte ska vara istället för att den tas ur låscylindern.

Peta ur uppenbart skräp smörj sedan låscylindern med låsspray och använd nyckeln i och ur samt vrid torka sedan av nyckeln och använd nyckel igen tills det inte längre blir jätte skitigt på pappret du torkar av med.
Om det blir torrt så spraya mer låsspray och upprepa tills det inte längre blir jätte skitigt på pappret, helt rent blir det aldrig på pappret men det märks när det är rent, därefter sprayar man låscylindern igen och använder nyckeln sedan är rengöringen klar.

Det förekommer att insekter flyttar in i torra låscylindrar (dom brukar inte gilla när man regelbundet använder låsspray) men jag ser även limmade låscylindrar så inget av de alternativen är extrema.

Kanske är det ett kallförråd som sällan används, jag har inte intrycket av att det är en använd entré till bostadshuset men jag kan ha fel.
1 123abc skrev:
Har du låsspray så använd endast den istället då starkare medel kan orsaka att detaljer börjar ärga.

1 123abc skrev:
Det bästa sättet att förebygga är att smörja låscylindern 2ggr om året (höst och vår) med assa låsspray men skit i låscylindrar kan även bero på undertryck.
1 123abc skrev:

1 123abc skrev:
Förstorar man upp bilden ser det nästan ut som det skulle kunna vara stearin.
Det inte helt ovanligt att buset lägger någon udda pryl framför dörren för att se om den ligger kvar vid senare tidpunkt.

Substans som liknar stearin insatt i ett nyckelhål, möjlig markering för att kontrollera rörelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P Pucco skrev:
Förstorar man upp bilden ser det nästan ut som det skulle kunna vara stearin.
Det inte helt ovanligt att buset lägger någon udda pryl framför dörren för att se om den ligger kvar vid senare tidpunkt.

[bild]
Tanken är god men jag tror mer på något djursekret.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.