Fasad
Lurvnos: [citat] Jodå, flera stycken... önskar bara att hitta ett effektivare sätt.
Bo arnold: Det är ingen fara alls med högtryck om man inte tvättar för hårt på fasaden man skall inte försöka skrapa med tvätten bara spola av i torrt väder torkar en rätt tvättad fasad över en helg jag vet har tvättat hundratals hus i mitt jobb som målare. Du kan naturligtvis begära att man handtvättar om du får någon att göra det men det blir väldigt dyrt o inte bättre
snickare-64: Jag började byta fasad till mitt hus år -18, bet var ganska stort jobb på semestrar, tog 5 år jag hade ny panel som var färdig mellanstrykt att man slipper springor till färgen, jag körde Biltemas v-pro strykte 2 gånger. första fasad var syd, sommaren den blir 5 år gammal och ser likadan ut som den som jag stryckte förra sommar, Jag körde samma färg till vindskivor, men fick höra
Kaffeböna: Hej, jag står inför att foga om delar av fasad som vätter mot syd och ser ut som på bilden. Ser ut att vara rätt stora gruskorn/småsten iblandat. Vilket bruk bör jag använda? en del av omfogningen rör en utanpåliggande skorsten, murad från topp till tå 8m, bör man ha ngt speciellt bruk till den? vänligen,
Jason18: Hej. Vi ska byta panel på vårt hus. Idag sitter där stående och bakom det asfaltsboard utan luftspalt. Tanken är att riva ner befintlig panel, 28x70 spikläkt sen ny panel. MEN! Vi är väldigt kluvna av valet av panelen. Vi vill ha något bredare panel (163-195) men det hittar vi bara i dubbelfas vilket vissa menar på är dumt att montera liggande och vissa menar på att det går hur bra
BirgitS: Försumbart. Växtlighet ger bra vindskydd till skillnad från glesa och helt täta staket/plank.
Kaian86: Hej. jag har en vägg som måste fixas, har installerat ny garage port och jag ska upp med en ny stödmur, men innan måste jag få bukt med utsidan väggen, den är väldigt sprucken och vet inte om de räcker att putsa om den? Putsen verkar väldigt tjock? Lägger några bilder här ni kan se. Den gamla muren var nära dörren men ska nu flytta bak den till kanten på huset så jag ev kan
witten: Fekatigt kapade hanbjälkar och sneda stödben kan absolut långsamt trycka fasaden utåt. Börja med att undersöka konstruktionsritningarna från ombyggnationen, de ska finnas på stadsbyggnadskontoret.
camberg: [citat] Vill göra det trevligt att sitta i. O ev göra det till sovrum/gästrum
Elmgren91: Hej! Vi skulle behöva montera markiser på några fönster men vi funderar över lämpligaste sättet att fästa dom, fasaden är mexitegel och inget över fönsterna förutom en infälld täckbräda. Hur hade ni gjort?
dendärmia: Behöver tips om hur jag enklast och billigast lagar dessa sprickor som blivit, både i husgrunden samt i trappan ner till källaren. Se bilder.
AG A: Medlemmen @fribygg har lärt mig att det viktigaste är att kärnsidan sätts utåt. Så det blir väl lite blandat med slät och skrovlig sida ut:crysmile:.
Jowes: Just nu lutar de åt att ställa en blomlåda för varje med spalje och någon snabbväxande humle så jag slipper se rören
perka99: De limmade bara på remsan och på med puts. Knackade inte upp sprickan innan så är en liten förhöjning där det är lagat
A_Jansson@taby: Vi har flyttat till ett hus där tätning av krypgrunden gjorts och avfuktare är installerad. tätningen verkar gjord av fogskum som målats över med grå färg (se bild). Nu börjar tätningen falla sönder och jag skulle vilja måla över teglet för att få en finare fasad, finns det några tips på hur jag ska hantera fogskummet? Kan man exempelvis mura igen hålen och sen måla över? Tack
MrJay: Vad finns det för olika alternativ till diffusionsöppna tejpen Airtight-T (f.d. Aero-T) för att skapa en luft- och vattentätande förseglingar mellan fönster och fasad?
gaia: för att täcka över en skadat putsfasad/revetering?
DagSa: Någon som har erfarenhet av OnceWall brädor för fasaden? Överväger att montera läggande panel av Sverigepanelen som OnceWall säljer, direkt mot den stående panelen. Aktuellt bara för gavelspetsarna. Det är ett elementhus som har aluminiumpanel på övriga väggar. Panelen på huset är ju mer än 60 år men blivit lite matt även om kulören är densamma. Nuvarande träpanel på
paralun: [citat] Fasadtvätt plus en roterande fasadborste till högtrycksvätten så brukar det mesta lossna.
yonna: Var tacksam för att det inte är en tegelvägg ;)! Jag tillbringade ett par sommarsäsonger med att peta bort murgrönefingrar/rötter i grannens gamla förrådsbyggnad som var placerad i vår tomtgräns. Därefter fogade jag om väggen och det var väl det minsta jobbet. Grannen var en äldre dam som inte brydde sig om förrådet och jag hade min myshörna i den delen av trädgården, under ett
neo11: Nere vid sockeln cementbruk A, längre upp utstockningsbruk b 3mm, eller kanske 3mm c bruk. Högtryckstvätta först.
Nykatti: Hej Vi vet nte vilken behandlingen fasaden på vårt hus har och undrar om någon här kan hjälpa oss. Vi tycker det är fint och vill gärna använda samma färg eller vad det nu är, när vi renoverar. Det är inte heltäckande utan trät lyser igen om ni förstår. Träet känns ändå i bra skick även om vi tror att det är länge sedan det behandlades. Om än lite torrt ( speciellt de
Anonymiserad 172252: Kanske ska tillägga att det är en träfasad det gäller...
henche: Tips att prata med en arkitekt. Jag har sett att Anders Holmberg Arkitekter har gjort liknande ritningar som det ni vill åstadkomma, men tror de också tar hyggligt betalt för sitt arbete.