L
Lurvnos: [citat] Jodå, flera stycken... önskar bara att hitta ett effektivare sätt.
2 svar · 1,7k läst
Bo arnold
Bo arnold: Det är ingen fara alls med högtryck om man inte tvättar för hårt på fasaden man skall inte försöka skrapa med tvätten bara spola av i torrt väder torkar en rätt tvättad fasad över en helg jag vet har tvättat hundratals hus i mitt jobb som målare. Du kan naturligtvis begära att man handtvättar om du får någon att göra det men det blir väldigt dyrt o inte bättre
1 svar · 2,6k läst
T
Tilsith Lacouture: Tack! [citat]
6 svar · 2,2k läst
·
S
snickare-64: Jag började byta fasad till mitt hus år -18, bet var ganska stort jobb på semestrar, tog 5 år jag hade ny panel som var färdig mellanstrykt att man slipper springor till färgen, jag körde Biltemas v-pro strykte 2 gånger. första fasad var syd, sommaren den blir 5 år gammal och ser likadan ut som den som jag stryckte förra sommar, Jag körde samma färg till vindskivor, men fick höra
1 svar · 1,8k läst
K
Kaffeböna: Hej, jag står inför att foga om delar av fasad som vätter mot syd och ser ut som på bilden. Ser ut att vara rätt stora gruskorn/småsten iblandat. Vilket bruk bör jag använda? en del av omfogningen rör en utanpåliggande skorsten, murad från topp till tå 8m, bör man ha ngt speciellt bruk till den? vänligen,
0 svar · 1,6k läst
·
J
Jason18: Hej. Vi ska byta panel på vårt hus. Idag sitter där stående och bakom det asfaltsboard utan luftspalt. Tanken är att riva ner befintlig panel, 28x70 spikläkt sen ny panel. MEN! Vi är väldigt kluvna av valet av panelen. Vi vill ha något bredare panel (163-195) men det hittar vi bara i dubbelfas vilket vissa menar på är dumt att montera liggande och vissa menar på att det går hur bra
0 svar · 1,6k läst
BirgitS
BirgitS: Försumbart. Växtlighet ger bra vindskydd till skillnad från glesa och helt täta staket/plank.
1 svar · 1,2k läst
K
Kaian86: Hej. jag har en vägg som måste fixas, har installerat ny garage port och jag ska upp med en ny stödmur, men innan måste jag få bukt med utsidan väggen, den är väldigt sprucken och vet inte om de räcker att putsa om den? Putsen verkar väldigt tjock? Lägger några bilder här ni kan se. Den gamla muren var nära dörren men ska nu flytta bak den till kanten på huset så jag ev kan
0 svar · 995 läst
·
W
witten: Fekatigt kapade hanbjälkar och sneda stödben kan absolut långsamt trycka fasaden utåt. Börja med att undersöka konstruktionsritningarna från ombyggnationen, de ska finnas på stadsbyggnadskontoret.
2 svar · 938 läst
C
camberg: [citat] Vill göra det trevligt att sitta i. O ev göra det till sovrum/gästrum
5 svar · 2,8k läst
·
E
Elmgren91: Hej! Vi skulle behöva montera markiser på några fönster men vi funderar över lämpligaste sättet att fästa dom, fasaden är mexitegel och inget över fönsterna förutom en infälld täckbräda. Hur hade ni gjort?
0 svar · 1,4k läst
·
D
dendärmia: Behöver tips om hur jag enklast och billigast lagar dessa sprickor som blivit, både i husgrunden samt i trappan ner till källaren. Se bilder.
0 svar · 1,1k läst
·
O
Odi et Amo: Hur har det gått ett år senare? :)
7 svar · 2,9k läst
·
A
AG A: Medlemmen @fribygg har lärt mig att det viktigaste är att kärnsidan sätts utåt. Så det blir väl lite blandat med slät och skrovlig sida ut:crysmile:.
16 svar · 25,9k läst
J
Jowes: Just nu lutar de åt att ställa en blomlåda för varje med spalje och någon snabbväxande humle så jag slipper se rören
6 svar · 2,1k läst
·
O
Olleebollee: [citat] Okej tack för svar
2 svar · 1,8k läst
P
perka99: De limmade bara på remsan och på med puts. Knackade inte upp sprickan innan så är en liten förhöjning där det är lagat
23 svar · 19,5k läst
·
K
Kaian86: [citat] hur gick det för dig? Har lite liknande problem
4 svar · 2,6k läst
·
A
A_Jansson@taby: Vi har flyttat till ett hus där tätning av krypgrunden gjorts och avfuktare är installerad. tätningen verkar gjord av fogskum som målats över med grå färg (se bild). Nu börjar tätningen falla sönder och jag skulle vilja måla över teglet för att få en finare fasad, finns det några tips på hur jag ska hantera fogskummet? Kan man exempelvis mura igen hålen och sen måla över? Tack
0 svar · 813 läst
·
MrJay
MrJay: Vad finns det för olika alternativ till diffusionsöppna tejpen Airtight-T (f.d. Aero-T) för att skapa en luft- och vattentätande förseglingar mellan fönster och fasad?
0 svar · 1,9k läst
G
gaia: för att täcka över en skadat putsfasad/revetering?
2 svar · 2,5k läst
·
N
Niko97: Oki tack så mycket för hjälpen alla! Uppskattas .
4 svar · 1,7k läst
·
DagSa
DagSa: Någon som har erfarenhet av OnceWall brädor för fasaden? Överväger att montera läggande panel av Sverigepanelen som OnceWall säljer, direkt mot den stående panelen. Aktuellt bara för gavelspetsarna. Det är ett elementhus som har aluminiumpanel på övriga väggar. Panelen på huset är ju mer än 60 år men blivit lite matt även om kulören är densamma. Nuvarande träpanel på
0 svar · 2,7k läst
·
P
paralun: [citat] Fasadtvätt plus en roterande fasadborste till högtrycksvätten så brukar det mesta lossna.
5 svar · 5,1k läst
·
yonna
yonna: Var tacksam för att det inte är en tegelvägg ;)! Jag tillbringade ett par sommarsäsonger med att peta bort murgrönefingrar/rötter i grannens gamla förrådsbyggnad som var placerad i vår tomtgräns. Därefter fogade jag om väggen och det var väl det minsta jobbet. Grannen var en äldre dam som inte brydde sig om förrådet och jag hade min myshörna i den delen av trädgården, under ett
30 svar · 9,7k läst
·
N
neo11: Nere vid sockeln cementbruk A, längre upp utstockningsbruk b 3mm, eller kanske 3mm c bruk. Högtryckstvätta först.
1 svar · 1,2k läst
·
N
Nykatti: Hej Vi vet nte vilken behandlingen fasaden på vårt hus har och undrar om någon här kan hjälpa oss. Vi tycker det är fint och vill gärna använda samma färg eller vad det nu är, när vi renoverar. Det är inte heltäckande utan trät lyser igen om ni förstår. Träet känns ändå i bra skick även om vi tror att det är länge sedan det behandlades. Om än lite torrt ( speciellt de
0 svar · 1,5k läst
·
P
Anonymiserad 172252: Kanske ska tillägga att det är en träfasad det gäller...
1 svar · 1,1k läst
H
henche: Tips att prata med en arkitekt. Jag har sett att Anders Holmberg Arkitekter har gjort liknande ritningar som det ni vill åstadkomma, men tror de också tar hyggligt betalt för sitt arbete.
9 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.