N
Om man som TS vill ha bra svar så lägger man ut bilder på det man ska göra.
Annars får man inga bra svar.
 
N neo11 skrev:
Om man som TS vill ha bra svar så lägger man ut bilder på det man ska göra.
Annars får man inga bra svar.
Såhär ser sockeln/husgrunden ut idag
Betongkant mot grus och mark med spridda löv och småsten. Enkel, otydlig närbild på övergångsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggyta på byggnad över grov grund av spridda stenar. Skiljelinje synlig där nytt möter gammalt.

Vi vill ha den putsad och spacklad från skarvar så att det blir jämnt tex såhär

Del av beige yttre vägg, textur av puts, skuggor, stenar nederst, naturlig belysning, arkitektonisk detalj.
 
N
Förvattna och dra på ett tunt lager 1 mm bruk, och riv till på stubben med kanitz eller rivbräda.
Förslagsvis a eller b bruk.
Övergången mot putsen ovan kan dock bli lite bökig.
 
N neo11 skrev:
Förvattna och dra på ett tunt lager 1 mm bruk, och riv till på stubben med kanitz eller rivbräda.
Förslagsvis a eller b bruk.
Övergången mot putsen ovan kan dock bli lite bökig.
Aha det lät ju enkelt? Och tror du att det håller någorlunda bra?
 
N
Ja det tror jag, men förslagsvis måla efter med sockelfärg.
Är inte fel att högtryckstvätta dagen innan, men den kanske inte är smutsig. Vet inte hur gammal den är.
 
Tycker vi nu börjar förenkla saker, skall slarver bort som inte kommer tillbaka så får man nog näta eller köra något fiberarmerat. Känns som mycket jobb för det lilla extra det tillför. Men jag tycker absolut man skall lösa det om man vill ha annat utseende.
 
N
Varför näta? nät är en putsbärare som inte behövs här. sockeln är putsbärare.
Varför dra på plast istället för bara ren puts? fiberarmerat är inte ren puts.
Och inte lika hållbart i längden.
Nät är också för svagt om det blir rörelse i betongstomme, går sönder ändå.
 
N neo11 skrev:
Varför näta? nät är en putsbärare som inte behövs här. sockeln är putsbärare.
Varför dra på plast istället för bara ren puts? fiberarmerat är inte ren puts.
Och inte lika hållbart i längden.
Nät är också för svagt om det blir rörelse i betongstomme, går sönder ändå.
Ok men hur löser jag skarvarna då? Hur löser jag puts på befintlig betongsockel?
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Ok men hur löser jag skarvarna då? Hur löser jag puts på befintlig betongsockel?
Jag hade gissat du har fiberarmerade kantelement i cellplast. Skulle säga att fråga teknisk support på de stora tillverkarna vad de rekommenderar. Tex Weber,Finja mm lär kunna svara direkt.
 
  • Gilla
Johan Larsson9794
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.