T
Tjrex: [citat] Runt 650 kr i timme inkl moms.
8 svar · 2,0k läst
·
P
PellePB: [citat] Sorry. Var kanske otgdligt. Hursomhelst löste elektrikern det fint med en kloss som han borrade i.
3 svar · 1,8k läst
·
O
Odi et Amo: [citat] Helt rätt! Två sidor är i sämre skick där knackar man troligen ner det mesta, två sidor i ok skick.
21 svar · 12,1k läst
L
Lerstenstegel: Om du tar en bild på sockeln så kan man se om det är en sättning, kan också vara att det är en för lång vägg utan dilationsfog. Kan även vara att där går ett gammalt rör som rostat bakom (dock är det mer vanligt förekommande på fastigheter) Dock ingen frostsprängning och är det en marksättnig så är det risk att det spricker igen.
6 svar · 3,2k läst
·
wildeside
wildeside: [citat] Trä med alu utsida alla gånger. Har det på 2 hus och skulle alldrig välja något annat. Köpte dom första för 10 år sen och dom är som nya fortfarande. Smyg reklam ełler rekomendation, det beror hur man ser på det. Jag har köpt mina från villafönster.se. Vet flera som köpt därifrån och är nöjda.
2 svar · 1,6k läst
V
Victor demellgard: Fönstermarkiser kör man i fönsterkarmen. Spelar ingen roll vilken pust man sätter rördistander för att ta bort trycket från pusten. Jag har gjort detta många gånger med mycket gott resultat
10 svar · 2,9k läst
B
bozze4evigt: Jag har byggt en fristående friggebod. tanken var först att släppa ner fasadbrädorna (liggande baspanel) förbi golvet som är byggt av tryckt bjälklag med trall. väggarna av otryckt virke står direkt på trallgolvet. under resans gång så kom jag på en idé att dra ut trallen ca 30-40cm på ena långsidan utanför friggeboden, tänkt att ha som lite vedförvaring. Det innebär ju att
0 svar · 2,0k läst
·
N
neo11: Puts bruk c fin är 1 mm bruk, ska inte användas till puts tjockare än 3mm helst. 3 mm c bruk kan man putsa upp till 1 cm. Kör först 3 mm bruk och sen fin den sista ytan.
9 svar · 9,7k läst
·
S
Stefan1972: [citat] Fast det är inte syftet med spåren.......Det är för att stressa av trät och undvika skålform när det torkar.
12 svar · 18,0k läst
·
J
jawen: [citat] Självklart bör gamla putsen tvättas av ordentligt, sedan måste man undersöka hur tjock gamla putsen är & om den sitter fast ordentligt så att man vet om förutsättningarna. Man slätputsar först ytan lite grovt med vanligt C-bruk, och kan troligtvis sedan med maskin spruta på ex vis ädelputs i en tjocklek av 7-10 mm i valfri färg. & jag tror inte det behöves nätas före, då
2 svar · 3,3k läst
Noramasen
Noramasen: Delen vid takfoten är ett försprångshörn, men det andra du frågar efter har säkert ett finare namn, men jag skulle vilja säga slätputsad fönsteromfattning. mvh Masen
1 svar · 1,9k läst
·
K
Kenny Jönsson1: [citat] Kan bara tacka för all er input :). Dock är det i vårt fel en avägning av det ekonomiska. Att fräsa ur, byta tegel osv är något vi klarar själv utspritt över på tid. Att putsa, där känner jag mig osäker, och hade nog behövt ta in offerter med en helt annan kostnad som följd. Vi sitter redan med en totalt renovering på insidan och som många andra måste man hitta
9 svar · 2,5k läst
·
F
Freddielainen: Hej Jag behöver lägga på ny färg (Fasadmåla) en trävilla (Smålandsvilla) Har köpt färg då jag tänkte göra det själv först, men kommit på att jag inte kommer reda ut av fler anledningar. Och kommer försöka få målerifirman att använda färgen jag köpt, vilket jag gissar kan bli en lite fråga som inte alla målerifirmor kanske jublar över :-) - då jag tänker att de får in
0 svar · 1,2k läst
N
neo11: Kanske lägga in några bilder? Ska dom måla från skylift? Är ju tråkigt om hedlunds målar med en färg som kanske inte är bra. Målarfirmor är duktiga på trämaterial, inte lika duktiga på putsade hus. Jag kan dock ha helt fel, men fråga vilken färg du har på huset nu. Och vad dom ska måla med.
4 svar · 2,1k läst
É
ÉlPon: Okej jag kanske missförstod träguiden, men det ser knappast ut som de placerat det över nåt foder heller med tanke på hur långt in det sitter. Men hur som helst så visar ju min och flera andra fönstertillverkare att man ska montera under fodret, ungefär som hos TS? Jag tänkte dock bara bygga på med panelen nu och sen senare såga upp och sticka in en plåt enligt denna länk, men är
40 svar · 17,9k läst
·
Lexington
Lexington: Hade en otrolig tur. Morsan o farsan byggde sitt nuvarande hus i början på 70-talet och det slog mig att det också är brunt tegel. Så frågade om farsan hade några stenar över, vilket han tyvärr inte hade. En vecka senare återkommer han med att han hittat stenar, hade legat under deras soptunnor i 50 år, så han plockade upp en och tog med, visade sig vara exakt samma (eller iaf mycket
7 svar · 2,1k läst
·
N
neo11: Jag anser ju att både caparol och Sto inte är toppen, du borde köra tjockputs. Men dubbelt så dyrt, weber. Inge fel på gipsputs på insidan, men varför inte vanlig KC puts? Dock är det fritidshus/sommarhus så kan man väl dra på vad som helst, som du nämnde kolla tyskland.
1 svar · 1,6k läst
K
Kontoristen7: Ska du isolera på utsidan med tex Isodrän så skall minst 50% av tjäran bort, helst allt.
3 svar · 2,3k läst
·
lunnabo
lunnabo: [citat] Någonstans så tror jag faktiskt att han INTE är en ful fisk. Tror dock att han har någon form av seriöst problem med sig själv vilket resulterar i att hans arbeten blir bristfälligt utförda. Är smått förvånad att han har gjort 85% färdigt hos Dig. Trodde inte att han skulle fortsätta alls eller faktiskt göra allt klart inte mittemellan som nu. Klart att Du kommer att få
89 svar · 32,8k läst
S
Stuga2022: Hej, Jag är lite rådvill när det kommer till nyanserna på Faluröd Ljus. På lite olika ställen på Faluröds hemsida finner jag olika uppgifter: Falu rödfärg Orginal Ljusröd : S 5040-Y70R S 4550-Y70R (utan linolja) Falu rödfärg Träfasad Ljusröd : S 4050-Y80R Detta inlägg förklarar bra: https://www.byggahus.se/arkitektur/fraga-experten/kuloer-till-fasad.340848/ Men jag undrar helt
0 svar · 2,2k läst
D
Drburr: Bruk biter inte fast i tjära, så är det putsat direkt på bör den slipas eller blästras bort. Du kan själv kolla om det sitter, ta en hammare och knacka lätt, låter det ihåligt sitter inte putsen. Låter det stumt är det som det ska.
4 svar · 2,3k läst
·
O
okaenrique: Tack
4 svar · 1,5k läst
·
O
4 svar · 1,5k läst
·
T
Ted Hörman: Fick offert direkt från en säljare på Ytong som jag även köpte blocken av. Grundputs+nät+ytputs landar på ca 224kr/kvm ink moms. Putsen är färdigfärgad vit vilket även fasaden kommer vara, så det är ju smidigt. Känns som en rimlig summa, kanske kan diskutera fram någont procent rabatt till. Men är Caparol något att ha eller är det bara Sto som gäller när det kommer till
18 svar · 18,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: Om skarvarna på skivorna är bra behövs det icke något vindskydd . Tejpa ev dåliga skarvar om det behövs,
1 svar · 1,6k läst
galento
galento: [citat] Vi bor på jbf med stor lo och andra byggnader som det finns en hel del fågelholkar i olika storlekar och även holkar i träd så det finns möjligheter att bygga bon. Det var t.o.m en pippi som byggde bo bakom dieselpumpen på Deutz traktorn så jag använde den andra traktorn ist tills ungarna var utflugna. [bild] [citat] Tack för tipset , ska kolla efter detta. Jo det finns en hel
10 svar · 2,4k läst
·
R
Rolle85: Yes ok, thx
4 svar · 2,0k läst
·
E
emiiiil: Finns kapital så skulle jag köpt mig en ställning, delvis för att slippa dyra hyreskostnader om det är dåligt väder och arbetet står still men också då andrahandsvärdet är såpass högt idag. Finns enklare hantverkarställningar och mindre rullställningar som är väldigt prisvärda. Denna har jag testat själv och är bra
4 svar · 1,8k läst
·
N
neo11: Den putsen har jag aldrig hört talas om. Men man får bäst hjälp om man lägger ut bilder på det man behöver hjälp med. Blir så mycket gissningar om man inte ser helheten.
10 svar · 3,2k läst
B
Bjos: [citat] Huset står i tallskog i Skåne. Inget vatten i dess omedelbara närhet. Jag gör den här researchen för min sons räkning [citat] Nu har jag av ägaren fått klarhet i att det är Sibirisk Lärk, och att den är behandlad så att den skall "fossileras" med tiden. Ytan ska m a o bli stenhård. Frågan är om man ska se prickarna som del av processen och att låta tiden fortsätta göra
7 svar · 1,6k läst
·
S
Skyria: Var hemma hos svärmor idag och hjälpte till med lite saker och noterade en spricka i ytterväggen i souterrängplanet. Vet inte hur länge sprickan funnits där men började fundera på om det är någonting som man borde vara orolig för? [bild] Huset är en två-plansvilla från sent 70-tal uppe på en höjd, troligen rätt mycket sten i marken. Mätte sprickan idag och det är en
0 svar · 872 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.