3 728 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Kedjereaktioner av åtgärder, fasad
Tack för tankar!R Räknenisse skrev:Du har knappt vant dig vid hur det är att bo i ett gammalt hus om du flyttade in i februari. Ska något isoleras genast så är det som sagt bjälklaget uppåt. Kolla fönster osv så du inte har onödigt drag. Bo en vinter till för att känna om det är nödvändigt att ta upp golvet och åtgärda drag/bättra isolering där. Innan dessa saker så är isolering av väggar ingen poäng med. Och de bör vanligtvis isoleras inifrån i ett timmerhus. Skaffa tofflor och en ylletröja, istället för att stressa fram beslut. Inget av detta är panik.
Vad är det som är så katastrof med fasaden att det står och faller med att bli åtgärdad precis nu?
Byta till linoljefärg låter som en bra ide. Måla om låter dödfött om det ändå är dålig plastfärg som förstör huset där nu. Vänta till du har tid för renskrapning eller byte av panel och lappa tillfälligt det som behövs.
Kan du förklara hur du landat i slutsatsen att just måla om fasaden är ett akut, ovillkorligt måste som utgör utgångspunkten för allt. Det verkar som den premissen styr dig i fråga om alla andra kommande saker.
Det som det hela börjar med är att färgen flagnar rätt rejält på väggarna mot söder och öster (särskilt söder). Båda väggar har dessutom brädor som är ruttna nertill. Också fönster är ruttet i trät. Jag har bett en snickare om hjälp att åtgärda det mest akuta (akut för att det hål i pappen och ruttet även innanför pappen på något/några ställe/n (omfattning oklart.) Det ska alltså fixas först. Vid ommålning ska ju färgen stämma med den färg som redan är och snickaren berättade också att en del färger kräver luftspalt bakom och tipsade mig att kolla upp detta lite mera. Jag kommer inte lägga tid och kraft på att skrapa varje bräda helt ren för att sedan måla med linoljefärg om brädor och läkt ändå är i tveksam status (svårt att avgöra om det är bara färgsläpp eller också dåliga brädor överallt, har inte kunnat se.) Ska jag måla om så behöver jag använda rätt färg och om jag då ändå ”måste” måla med plastfärg vill jag hellre byta fasad och börja om med linoljefärg. Och byter jag fasad borde jag väl samtidigt tilläggsisolera var min tanke.
Isolera inifrån känns som en betydligt mer både kostsam och avancerad metod om nu fasad ändå ev ska bytas. Det är väldigt svårt att navigera som nybliven husägare bland alla råd som i många fall är motstridiga men jag försöker lära mig. Så allt började med att fasaden behöver målas och i vissa fall åtgärdas.
Tack för tankar!H heimlaga skrev:
Så är det planerat till att börja med. Men vad ska jag måla med? Vill börja om med linoljefärg men ska jag måla skarvade brädor med den färgen och vad ska jag måla resten med för två väggar behöver verkligen ny färg ..?
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Hittade din andra tråd om fasaden med bilder...
Mitt förslag är att byta enstaka mindre delar som är totaldåliga. Typ direkta hål eller som smular sig av att man tittar på den, i princip så lite som möjligt. Dessa lappade bitar kan du måla med en linoljefärg. Tänker det blir avvikande men på ett annat sätt än om du tar en liknande färgtyp och ser ut som du har misslyckats med att få samma kulör. Om de kan bli lite luftningshål för fukten ut från den plastmålade fasaden så är det en bonus.
Så kan du sedan göra ett mer planerat fasadbyte och måla allt med linoljefärg. Och ha tid på dig att hitta rätt hantverkare om det är så att du ska leja ut det. Samt andas och planera...
En mindre rötskada i syllstocken bör inte försämras katastrofalt på ett/få år om du kan skydda den från att det rinner ner vatten, men samtidigt inte är instängt från att fukt kan vädras ut. (Med andra ord t.ex. en linoljemålad bräda över) Hål i pappen spelar ingen roll, den är bara vindskydd.
Huset dör inte av att du väntar till nästa år med ny målning. Speciellt inte om du ändå ska byta fasaden.
Är enda alternativet tilläggsisolering utifrån tycker jag du ska överväga att lägga ner den idéen. Tveksamt om det är lönt, har potentiellt negativa effekter och du kan hellre prioritera andra åtgärder på värmeområdet.
Mitt förslag är att byta enstaka mindre delar som är totaldåliga. Typ direkta hål eller som smular sig av att man tittar på den, i princip så lite som möjligt. Dessa lappade bitar kan du måla med en linoljefärg. Tänker det blir avvikande men på ett annat sätt än om du tar en liknande färgtyp och ser ut som du har misslyckats med att få samma kulör. Om de kan bli lite luftningshål för fukten ut från den plastmålade fasaden så är det en bonus.
Så kan du sedan göra ett mer planerat fasadbyte och måla allt med linoljefärg. Och ha tid på dig att hitta rätt hantverkare om det är så att du ska leja ut det. Samt andas och planera...
En mindre rötskada i syllstocken bör inte försämras katastrofalt på ett/få år om du kan skydda den från att det rinner ner vatten, men samtidigt inte är instängt från att fukt kan vädras ut. (Med andra ord t.ex. en linoljemålad bräda över) Hål i pappen spelar ingen roll, den är bara vindskydd.
Huset dör inte av att du väntar till nästa år med ny målning. Speciellt inte om du ändå ska byta fasaden.
Är enda alternativet tilläggsisolering utifrån tycker jag du ska överväga att lägga ner den idéen. Tveksamt om det är lönt, har potentiellt negativa effekter och du kan hellre prioritera andra åtgärder på värmeområdet.
Tack igen!R Räknenisse skrev:Hittade din andra tråd om fasaden med bilder...
Efter funderande och bollande med andra under dagen har jag kommit fram till ungefär samma: de mest akuta delarna fixas i augusti/september (inklusive stocken tänker jag nog… eller så inte) så satsar jag på det större arbetet nästa vår/sommar på en eller två väggar. Och då blir det nog fasadbyte där jag börjar om med linoljefärg. Isolering hoppar jag över som det känns nu.
Jag får stå ut med flagnande färg och skaffa mig lite mera tid att tänka och planera.
Stort tack för dina tankar, det hjälper mig jättemycket i mitt eget tänkande! Det är lite jobbigt att vara nybörjare och fatta många nya slags beslut, men också lite spännande
Klicka här för att svara