Har murat igen ett fönster och skall nu bygga upp en ny vägg utifrån och in. Men är lite osäker på material som jag skall använda mig av direkt innanför luftspalten och teglet?

Mineralull?
Stenull?
Asfaboard?
Vindskiva?
Fiberduk windy??

Är väl viktigt att jag är noga med att ha distanser mot teglet så att inte materialet ligger direkt på och kan suga fukt?
 
Vad är det för typ av hus? Har du fuktspärr eller ej (dvs är det ett gammalt eller nytt hus)?

Hur ser det ut bredvid? Bäst är väl att göra "likadant", om det inte är några skador där. Om du har fuktspärr, så måste du se till att den nya ligger ordentligt omlott med den nya.

/ Fredrik
 
Det är ett gammal 50-t hus med tegelfasad. Finns ingen ångspärr idag men det sätter jag dit överallt i detta rum eftersom jag tilläggsisolerar överallt.

Väggen vid det igensatta fönstret kommer att se ut som följer i ordning utifrån och in:
Tegel,
luftspalt,
skivmaterial av ngt slag. Ge tips enligt min fråga ovan!!
reglar+isolering. Isolering 10 cm.
Ångspärr + gips
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.