4 591 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Tegelfasad lös - kramlorna släppt?
Hjälp...
En bit av min tegelvägg, mellan fönster och ytterdörr "flexar", dvs den rör sig om man trycker på den. Kan kramlorna ha släppt? Och vad beror i så fall det på?
Huset är byggt 1984 så kramlorna ska vara rostfria. Resten av fasaden verkar vara intakt.
Kan man få detta till ett dolt fel? Vad ska man göra åt det? Hålls väggen nu endast uppe av blecket?
En bit av min tegelvägg, mellan fönster och ytterdörr "flexar", dvs den rör sig om man trycker på den. Kan kramlorna ha släppt? Och vad beror i så fall det på?
Huset är byggt 1984 så kramlorna ska vara rostfria. Resten av fasaden verkar vara intakt.
Kan man få detta till ett dolt fel? Vad ska man göra åt det? Hålls väggen nu endast uppe av blecket?
OJ! Det låter verkligen skumt.
Jag hade gissat på kramlorna, men när jag såg byggåret på ditt hus, backade jag.
Kramlorna skall det ju inte vara fel på.
Kan byggarna ha missat å sätta kramlor just i det område du har problem kanske?
Dolt fel kan ju vara en idé, vet dock inte.
Kontakta en murare så får du profesionell hjälp.
Jag hade gissat på kramlorna, men när jag såg byggåret på ditt hus, backade jag.
Kramlorna skall det ju inte vara fel på.
Kan byggarna ha missat å sätta kramlor just i det område du har problem kanske?
Dolt fel kan ju vara en idé, vet dock inte.
Kontakta en murare så får du profesionell hjälp.
Jag har kontaktat en murare som ska titta på det.
Skumt ändå tycker jag. Radhusområde med 40-talet likadana kåkar, och vad jag vet så har ingen annan i området motsvarande problem. Det stöder väl teorin om någon glömd kramla kanske....
Flyttade in för 1,5 år sen, men inte går man och trycker på tegelväggarna... Det gjorde uppenbarligen inte besiktningsmannen heller för det finns inget i protokollet om det här. Det var bara en tillfällighet att jag märkte det och det kan ju ha varit så här i många år antar jag.
Om det nu är så att det är ett byggfel så är väl säljaren ansvarig gentemot mig?
Skumt ändå tycker jag. Radhusområde med 40-talet likadana kåkar, och vad jag vet så har ingen annan i området motsvarande problem. Det stöder väl teorin om någon glömd kramla kanske....
Flyttade in för 1,5 år sen, men inte går man och trycker på tegelväggarna... Det gjorde uppenbarligen inte besiktningsmannen heller för det finns inget i protokollet om det här. Det var bara en tillfällighet att jag märkte det och det kan ju ha varit så här i många år antar jag.
Om det nu är så att det är ett byggfel så är väl säljaren ansvarig gentemot mig?
Redigerat:
Precis som du säger, man gör ju oftast en ockulärbesiktning av fasaden, om den inte är i dåligt skick. Man går ju inte å trycker på väggar direkt.
Hmm, kanske stommen är just dålig där, som i sin tur gjort att kramlorna släppt. Kramlorna sitter ju i stående reglar som bör vara cc60.
Att en byggare glömmer att sätta kramlor borde vara straffbart, vi får hoppas att det inte är det, för hur ser det då ut på resten av kåken.......
Hmm, kanske stommen är just dålig där, som i sin tur gjort att kramlorna släppt. Kramlorna sitter ju i stående reglar som bör vara cc60.
Att en byggare glömmer att sätta kramlor borde vara straffbart, vi får hoppas att det inte är det, för hur ser det då ut på resten av kåken.......
Det är tyvärr inte så ovanligt på kåkar från 1980-talet. Mitt i byggboomen så fuskades det rätt mycket. (det var då begreppet byggfusk cementerades) Om kramlor saknas är det ett dolt fel.Poggan skrev:
Risken finns kanske att den delen av väggen som är "lös" rasar, vad vet jag.
Jag tror dock inte att hela väggen rasar, men som sagt jag vet inte. Jag hade iaf varit orolig.
Försök stötta upp den delen av väggen som "flexar".
Typ med en stor skiva som ligger an mot väggen, gärna ett större område, stötta upp med stöttor som går ner till marken.
Lycka till!
Jag tror dock inte att hela väggen rasar, men som sagt jag vet inte. Jag hade iaf varit orolig.
Försök stötta upp den delen av väggen som "flexar".
Typ med en stor skiva som ligger an mot väggen, gärna ett större område, stötta upp med stöttor som går ner till marken.
Lycka till!
Klicka här för att svara