1 666 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
panel på tegel
Medlem
· västra götaland
· 2 inlägg
Hej allihop
Jag står i husköpartankar för första gången i mitt liv tillsammans med min karl.
Huset vi kikat på och fastnat för har tegelväggar (inte mexitegel utan gammalt gult med hålrum i typ)
På ena sidan huset har det spikats upp träpanel. Utan luftspalt endast med en så kallad luftfilt.
Är det ok??
Vad kan hända?
Behövs det tas ner och byggas om?

Huset är byggt 1955 och ingen vet om, och i så fall när, det dränerades sist.
Mäklaren säger att en ev besiktingsman kommer påpeka detta och förorda en dränering. Är det nödvändigt om ingen fukt påträffas?
SOm aliaset säger/
Husköparnovis - tacksam för svar

Jag står i husköpartankar för första gången i mitt liv tillsammans med min karl.
Huset vi kikat på och fastnat för har tegelväggar (inte mexitegel utan gammalt gult med hålrum i typ)
På ena sidan huset har det spikats upp träpanel. Utan luftspalt endast med en så kallad luftfilt.
Är det ok??
Vad kan hända?
Behövs det tas ner och byggas om?
Huset är byggt 1955 och ingen vet om, och i så fall när, det dränerades sist.
Mäklaren säger att en ev besiktingsman kommer påpeka detta och förorda en dränering. Är det nödvändigt om ingen fukt påträffas?
SOm aliaset säger/
Husköparnovis - tacksam för svar
Dränering bör under normala omständigheter bytas ungefär var 20 år. Gör man inte det får man förr eller senare problem med vatteninträngning. Och vatten är den faktor som orsakar störst skada i en byggnad. Personligen tycker jag det är mycket dumt att chansa med dränering.
Panel på teglet behöver inte betyda jättemycket. Beror lite på hur bakomliggande vägg är konstruerad och hur väl den kan ventileras m.m. Besiktningsmannen kan nog svara på det.
Panel på teglet behöver inte betyda jättemycket. Beror lite på hur bakomliggande vägg är konstruerad och hur väl den kan ventileras m.m. Besiktningsmannen kan nog svara på det.
Medlem
· västragötaland
· 61 inlägg
Ta dit en besiktningsman värt varenda krona, har också tegel hus men på mitt har dom reglat upp o sätt på asfaltbord skivor (populärt på 60talet) men väggrna e torra
Klicka här för att svara