6 759 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Puts på ojämn målad puts
Vi går i husköpartankar och vill ha ett gammalt, putsat hus. Vi har tittat på några och fastnat för ett som har väldigt ojämn struktur i putsen. Typ som om lecakulor vore iblandade. Fasaden är sedan målad, troligtvis flera gånger.
Vi vill ha slät puts och sedan eventullet stuckatur(?) runt fönster och hörn.
Hur går man lättast till väga? Tvätta noggrannt, fästa upp nät och sedan putsa? Räcker det för att få det att fästa?
Hur tjockt lager behövs? Det är ju bara estetiskt.
Hur gör man sedan stuckatur(?) alltså snygga ramar och liknande runt fönsteroch hörn? Har läst här att man kan använda cellplast (frigolit?) och limma fast och sedan putsa på. Någon som gjort detta?
Tacksam för utförliga svar och erfarenhetsberättelser.
Mvh
Carl
Vi vill ha slät puts och sedan eventullet stuckatur(?) runt fönster och hörn.
Hur går man lättast till väga? Tvätta noggrannt, fästa upp nät och sedan putsa? Räcker det för att få det att fästa?
Hur tjockt lager behövs? Det är ju bara estetiskt.
Hur gör man sedan stuckatur(?) alltså snygga ramar och liknande runt fönsteroch hörn? Har läst här att man kan använda cellplast (frigolit?) och limma fast och sedan putsa på. Någon som gjort detta?
Tacksam för utförliga svar och erfarenhetsberättelser.
Mvh
Carl
Jag vet inget om det tekniska, men min fundering är vad det är för typ av hus och på vilket sätt det skulle förändra husets karaktär med slät puts som du vill ha. Gamla hus, typ 1900talets början har i allmänhet en knottrig puts men med slätputsade inramningar kring fönster och dörrar. Tyvärr blir alltför många gamla hus slätputsade vid renovering = ett kulturarv som försvinner.
Misstänker att i så fall är det bara att knacka all puts och putsa om, men det kan säkert andra svara bättre på.
Kanske du i så fall skulle satsa på knottrigt om det är så originalputsen ser ut?
Kanske du i så fall skulle satsa på knottrigt om det är så originalputsen ser ut?
Sommartorparn, jag håller inte med. Spritputsen som jag antar det handlar om här blev stort iom funktionalismen och var vanlig runt 40-50-tal då många 10-20-talshus som från början var träkåkarputsades av olika anledningar (tex att man bytte till mindre mer energisnåla fönster). Så det är inte alls säkert att putsfasaden är original.
TS, jag tycker att du ska ta ut en expert om det blir aktuellt. Sitter den gamla putsen är det inte säkert att man behöver knacka ner allt. Ett riktpris jag har sett är ca 1000 kr per m2.
TS, jag tycker att du ska ta ut en expert om det blir aktuellt. Sitter den gamla putsen är det inte säkert att man behöver knacka ner allt. Ett riktpris jag har sett är ca 1000 kr per m2.
Klicka här för att svara