10 563 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Erfarenhet av Caparol fasadfärg, eller annan färg?
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Hej! SKall måla resten av vår fasad och kan få väldigt bra pris på "Caparol LF" fasadfärg. Någon som har erfarenhet av denna?
Skall man gå efter Folksams färgtest ? Tycker det är lite svårtytt men hittade denna artikel och där fanns den med som "godkänd" om jag inte fattade fel http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/article489309.ab.
Annars funderar vi på Flugger där vi oxå få bra rabatt. Vilken skall man välja??! (Har idag endast en sida målad, och den målade vi ed Nordsjö Tinova, eftersom man slapp grundmålningen)
Skall man gå efter Folksams färgtest ? Tycker det är lite svårtytt men hittade denna artikel och där fanns den med som "godkänd" om jag inte fattade fel http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/article489309.ab.
Annars funderar vi på Flugger där vi oxå få bra rabatt. Vilken skall man välja??! (Har idag endast en sida målad, och den målade vi ed Nordsjö Tinova, eftersom man slapp grundmålningen)
Vi har använt Nordsjö tinova Vx och är grymt nöjda, dock så grundmålade vi först trots att de säger att det inte behövs med denna färg.
Caparol hade för några år sedan problem med ett bindemedel i färgen som orsakade massor av problem för husägare, min mor är en av dem.. Första senvintern så kunde man lägga händerna på färgen och styra den på panelen. Efter att det blivit sommar så torkade det fast och bildades tusentals med blåsor på hela huset och om man petade bort dem var det alldeles fuktigt under dem. Hon och många andra reklamerade detta till Caparol som efter något år kapitulerade och målade om dessa hus, utan att ta bort den felaktiga färgen. Detta medförde att nästa vinter var det likadant och ny reklamation kom som ett brev på posten, ny ommålning efter mycket bråk med Caparol där man skulle sanera den gamla färgen som nu var i 6 lager. Man hade räknat att det skulle gå åt 8 burkar med färgborttagningsmedel och när man var på den 22 burken så stoppade Caparol fortsatt sanering pga kostnaden och beslutade att måla huset... nu är det naturligtvis en ny reklamation som väntar och vem vet vad som ska ske denna sommar med huset... Under tiden har hon fått byta ut en del panelbräder som gått illa åt pga fukten som ligger instängd under färgen... En av de ansvariga på Caparol nämnde något om 60-70 miljoner som de fått måla/sanera hus för pga detta, min mors hus är hittils påkostat 250 000 och är fortfarande inte bra...
Min rekomendation är naturligtvis att köpa annan färg, inte för att jag tror att felet kvarstår i deras färger utan deras ansvarstagande NÄR det blir fel...
Min rekomendation är naturligtvis att köpa annan färg, inte för att jag tror att felet kvarstår i deras färger utan deras ansvarstagande NÄR det blir fel...
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
men herregud... Låter ju riktigt illa!! Nu blir man ju inte jättesugen på att köpa Caparol. De måste väl ha tagit bort bindemedlet nu iof?!
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Inte så smart av dem att måla över en sådan sak, konstigt att de inte tog bort den gamla färgen?!
Jag har mycket bra erfarenhet av Jotuns Demidekk Optimal, den är kanske lite dyrare men jag har fortfarande en fasad som ser nymålad ut efter 8 år jämfört med grannar som målat med andra märken. Jag vill inte på något sätt verka som att allt annat är dåligt men jag är supernöjd. Glöm inte att lägga pengar på underarbetet bara, jag använde visir grundolja på nytt trä.
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Vet ngn hur Flugger står sig?
Klicka här för att svara