Vi har köpt ett hus och ska få hjälp att byta panel men vill ändå lära oss så mycket som möjligt själva innan vi börjar. Nu har huset en panel som består av stora boarder med lister ovanpå, en fattigversion av lockläktpanel vad jag hört. Vi har tittat på paneler och två faller oss i smaken, lockläktpanel och z-panel. För mig spelar det inte så stor roll vilken det blir rent utseendemässigt eftersom jag tycker båda är fina men fästmön lutar åt z-panelen. Sedan hörde vi av min mammas man som ska hjälpa oss med panelen att han hade dåliga erfarenhet av z-panelen på hans hus. Är det något som är allmänt känt och har ni andra någon egen uppfattning av dom bägge valen av panel?

Kan någon förresten tipsa om någon bra bok som enkelt visar hur man byter panel (gärna med bra bilder) och guider på internet?

Varma hälsningar / Tomas

Kan tänka mig att det vill spricka då det blir så tunt virke kvar i rännan.

Det kräver mer planerande och en del räknande med det går att få lockpanel snyggare runt dörrar och fönster då man kan tänja lite på delningsmåttet.

(Finns inget fulare lockbrädor/Ribbor/skarvar sitter lite hursomhelst i förhållande till fönsterfoder)

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.