Är på gång att bjuda på en fastighet men jag har lite frågor utifrån besiktningsprotokollet, från säljarens besiktning.

En av punkterna berör fasaden där det finns lite rötskador. I protokollet står det att "rötskador finns i fasadpanelen till väster" och sedan standardrepliken om en fördjupad undersökning rekommenderas.... Hur farligt brukar det vara? Givetvetvis svårt att svara på men min känsla är bara att panelen blivit skadad men det kan man visserligen inte vara säker på. Ett av två fönster på fasaden åt väster är också lite rötskadat. Huset ligger också relativt högt och är relativt fritt från hus/träd åt den sidan av fasaden.

Likaså är en bakong åt syd/väst också röskadad. Där står det att balkongräcket, takkupans träpanel och på balkongdörren finns det rötskador. Vilket man givetvis ser också.

Ska man skriva in en klausul i kontraktet om att man vill göra en fördjupad undersökning av de här ställena och att man vill hävka köpet om den visar sig vara allvarlig? Min känsla säger mig bara att fasaden behöver bytas men den kan vara fel.

Huset är annars relativt gammalt och nuvarande ägarna köpte den i början av 2000-talet och har löpande renoverat det med bland annat nytt tak. Resten av fasaden är tegel så det är bara delen på övervåningen som har träpanel.

Går väl ganska fort att undersöka mha en skruvmejsel, går den in eller genom så är det nog bara att byta.

Köp inte med ånger rätt, då hamnar ni bara under rubriken Juridik.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.