Nu har jag ägnat över en timma åt att försöka göra en bild i Illustrator av hur vår gavel skulle se ut om vi bytte fönster och "drog ner" träpanelen så att den sitter som på "ett normalt" hus. Kan ingen datavanare människa hjälpa mig och fixa något som i alla fall halvvägs illustrerar hur det skulle kunna bli?

Planen: Ny vit träpanel som ska gå ner till takfoten som på ett vanligt hus. Nya rektangulära fönster.

Danke schön!

• 2010-07-01 001 2010-07-01 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rebeckaf skrev:
Planen: Ny vit träpanel som ska gå ner till takfoten som på ett vanligt hus. Nya rektangulära fönster.
Danke schön!
Kan inte hjälpa dej att rita men ....
varför vill du ha ett vanlig hus typ 70-80 talet? Dom finns i tusentals exemplar och är ej så jätte vackra som inspiration, tycker jag :).
Ditt hus är väl äldre och unik på sitt sätt.
Jag skulle måla hela gaveln med samma kulör på puts och träpanel för att få hela gaveln smälta samman.
Den svarta vågräta brädan är det enda som stör min smak .... :). Bara att måla den i ljusare kulör skulle förbättra hela gavelbilden.
gaia

Åh, tack för ditt svar, all input gör mig glad. Huset är byggt 1952 och som du lagt märke till är det putsat. Från början fanns det bara ett våningsplan och sedan en stor kallvind som tydligen var täckt med någon slags stenkol eller liknande för isolerring. De föregående ägarna bestämde på 80-talet sig för att de ville ha två våningar och slog då ut putsfasaden på gavlarna, öste ut isolerstenen och satte i fasta fönster med en enligt min åsikt mycket udda form. Fönstren är dessutom bara glaskassetter som är "iställda" i en fönstersmyg. För att göra saken ännu värre så drog de in träfasaden som de ersatte putsen med 10 cm in i väggen. Så det som ser ut som en svart bräda är et lång svart plåt som täcker den "utskjutande" delen av putsen.

Nu vill vi byta fönsrter till vanliga rektangulära som sitter på resten av huset (original från 50-talet). Och då vill vi samtidigt (utan att lägga allt för mycket pengar) snygga till resten av gavlarna.

Så här ser huset ut nere ifrån vägen.

• Huset vinterbilder 2010-01-07 010.jpg
    Skapa konto
Men jag förstår din tanke och det är väl därför jag skulle vilja labba lite med bilder på hur det skulle kunna bli att se ut. Om någon har något tips på ett gratisprogram där man kan göra något liknande så får ni gärna hojta till.

Tadaa! Kom på att jag glömt hederliga gamla paint. Zooma inte för mycket, då ser det inte riktigt klokt ut. Men, vad tycker ni?

• paint gavel med FÖNSTER.jpg
    Skapa konto
Eller kanske så här:

• Kortare galvel paint.jpg
    Skapa konto
Totte_S
Ska du göra nåt av dessa så är det försa alternativet där panelen går ner till takfoten annars ser det för skumt ut.
Men huset ser lite ball ut så gör inget förhastat bara! testa minst 10-20 olika varianter på "papper" och fundera ett par år ;)

Rebeckaf skrev:
Eller kanske så här:
Ja, det ser bra ut i mina ögon. Nu när den svarta plåten inte syns så ser det bra ut fast panelen inte är vid takets nivå. Viktigast att inte riva ut för mycket :). Gissar att man rivit den murade toppen av gavel för att kunna sätta i det stora fönstret. Det kan finnas byggtekniska grunder att lösningen blev som det blev och att man valde att behålla putsad fasad på just den nivå.

Klart blir det mer praktiskt med öppningsbara fönster som liknar dom andra och som man kan rengöra utan att klättra upp på en stäge :). Du får mindre ljus in med 2 mindre fönster men helheten kommer att passa fint ihop med resten . Ser att det finns vit panel i takkupan också så det passar bra i gaveln med.

Det är verkligen ett fint hus !
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.