18 004 läst ·
7 svar
18k läst
7 svar
Hjälp Tegelfasad, angripen av bin!
Har råkat ut för nått väldigt udda, Murarbin som äter upp mina tegelväggar. det är närmare 1000 små hål spridda över väggarna, med små grushögar utanför öppningarna, jag har provat bekämpa dom med geting skum, radar, å nu senast provade jag med fasad primer å se om dom ger sig av, har även testat utefog igår, men då gräver dom nya hål in till sina bon bredvid, det är inte ett stort bisamhälle utan dom bygger alla egna bon :S på vissa ställen har fog bruket blivit helt poröst kan ta ut 5-6cm in med bara fingret å så är det massa ägg å kanaler innanför där,
Är en mörkare typ av fog ganska porös på tegelfasad, bygnadsår 1965,
om jag bara får bort dom flesta tänkte jag fog fräsa och lägga i nytt,
men frågan är vad ska man använda för typ av bruk/cement, vill ju inte spränga teglet. men måste få STOPP på bi helvetena. å rädda det som rädda kan.
måste man ha en speciell brukmassa, vem kan då analysera befintliga bruket så det är kompatibelt? Fröbergs? färg affär?
hoppas någon kan ge nått hjälpsamt tipps å Snabbt! d^_^b
Är en mörkare typ av fog ganska porös på tegelfasad, bygnadsår 1965,
om jag bara får bort dom flesta tänkte jag fog fräsa och lägga i nytt,
men frågan är vad ska man använda för typ av bruk/cement, vill ju inte spränga teglet. men måste få STOPP på bi helvetena. å rädda det som rädda kan.
måste man ha en speciell brukmassa, vem kan då analysera befintliga bruket så det är kompatibelt? Fröbergs? färg affär?
hoppas någon kan ge nått hjälpsamt tipps å Snabbt! d^_^b
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Genom husförsäkringen hade jag avtal med anticimex som kom (utan kostnad) och rensade samt tog död på mina. Det var dock skorstenen. Fogade nytt själv och de har inte kommit tillbaka än, 3 år senare.
ja jag ska försöka ta det med försäkringsbolaget, alternativt Dolt fel, då vi köpte huset i April. Problemet med försäkringen är att det enligt avtalet inte gäller på getingar, bin, och stockmyra, förens efter 6 månader. Om nu detta går under kategorin "vanliga" bin då.. hoppas ju på att det inte klassas som det då dom förstör huset, de är ju inte bara ovälkomna gäster så att säga.
vet inte. har hittat mycket cement lagningar, och grannar har informerat om att dom har hållt på med fasad jobb, men att dom inte viste varför förens nu när jag visade och berättade om bina, då gick det upp ett ljus för dom, och det var inte något som besiktningsmannen eller vi såg vid köpet, är väll kanske inte ett dolt fel, men säljaren har inte uppföljt sin del av upplysningsplikten iaf,
Tråkigt! Hur som helst måste du nog anlita Anticimex för att bli av med bin. Berätta för säljaren att du vet att han kände till det ( försökte åtgärda men misslyckades) och få honom att betala räkningen för sanering. Hoppas han betalar i stället för att ljuga.
gaia
gaia
Fick död på bina efter en veckas slit med div bekämpningsmedel, Anticimex tog för lång tid på sig att komma ut, försäkringsbolaget täckte inte mer än Anticimex, skadan står dom inte för
Någon som har nått förslag på vilken typ av bruk man ska använda till fogarna, tänkte fräsa och göra lite snabba reparationer, på dom värsta ställena innan frosten kommer på allvar
Någon som har nått förslag på vilken typ av bruk man ska använda till fogarna, tänkte fräsa och göra lite snabba reparationer, på dom värsta ställena innan frosten kommer på allvar
Klicka här för att svara