Byggahus.se

Någon som har ett gammalt putshus m delvis timmerstomme??

1. P
    Medlem Nivå 1
    Jag vill gärna komma i kontakt med fler som har gamla putshus och som renoverat (inkl. tilläggsisolerat dessa på insidan). Vårt hus är byggt 1930 och har 70% timmerstomme (nedifrån och upp) och resten träreglar.

Jag har frågor både om tilläggsisolering (byggplast innanför isoleringen, hur funkade det i förlängningen...är gamla putshus verkligen täta....) + fasad (lagning av fasad, bommar, sprickor samt målning).

Vi har en "ganska" fin "skrovlig" putsad yta m slätputsade gavlar. Vi vill helst ha kvar vår putsfasad och försöka laga de små bommar + sprickor som finns.

Hör av ni som har erfarenhet av liknande hus!

MVH/Pernilla

2. S
    Medlem Nivå 7
    Jag har spritputsat hus och reveterat en del. Först och främst blanda inte in någon plast i såna här konstruktioner blir inget bra. Använd endast kalkbruk inge svårt tar bara en massa tid, har renoverat putsat och lagat, reveterat jobbat med kalkbruk i 3 år på vårat hus, kan dela med mig av erfarenheter annars finns en halvbra bok (går inte riktigt in på djupetav ämnet) "så renoveras torp och gårdar".
    Skicka mig e-mail adress så ska jag maila över en liten skrift om mina erfarenheter.
    Ni kan gå in på www.gardochtorp.se/fredrik-ingemansson.aspx?article=5360 där kan ni se lite av arbetet.