19 095 läst ·
15 svar
19k läst
15 svar
Marinplaywood
Sida 1 av 2
Hej,
Svårt att hitta en kategori för detta ,men jag testar med denna.
Har marinplaywood på mitt garage som jag har svårt att måla. Har behandlat det med någon gucka innan jag målade som färgbutiken rekommenderade, men det lossnar.
Vad gör man??
Svårt att hitta en kategori för detta ,men jag testar med denna.
Har marinplaywood på mitt garage som jag har svårt att måla. Har behandlat det med någon gucka innan jag målade som färgbutiken rekommenderade, men det lossnar.
Vad gör man??
Vi förutsätter att TS menar marinplywood?
Då undrar jag: är det verkligen marinplywood som fasadmaterial? Jag undrar, eftersom marinplywood är fruktansvärt dyrt, så det hade blivit ett väldigt dyrt garage om man klätt det med marinplywood.
Skillnaden mellan marin- och "vanlig" plywood är limmet, inte ytbehandling. Det borde inte påverka möjligheten att måla.
Då undrar jag: är det verkligen marinplywood som fasadmaterial? Jag undrar, eftersom marinplywood är fruktansvärt dyrt, så det hade blivit ett väldigt dyrt garage om man klätt det med marinplywood.
Skillnaden mellan marin- och "vanlig" plywood är limmet, inte ytbehandling. Det borde inte påverka möjligheten att måla.
Jag har målat marinplywood och det var inga problem, som vilket trä som helst, så "guckan", låter som boven.
Sedan är namnet på skivorna missvisande, det tål inte ex vatten alls.
Edit: alls kanske låter hårt, men har några skivor som stått ute och de ser inte fracka ut.
Sedan är namnet på skivorna missvisande, det tål inte ex vatten alls.
Edit: alls kanske låter hårt, men har några skivor som stått ute och de ser inte fracka ut.
Redigerat:
Menar ju Marin Plywood och för er som inte vet eller orkade Googla innan ni lägger era kommentarer så kan man läsa detta här.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=10741
Ni övriga tackar jag för svaren
Marin Plywood skall vara vattenfast ,men inget tål kanske hur mkt som helst. Enligt en färgbutik så kan man inte måla direkt på det och jag har inte klätt hela garaget utan en liten del på dörren längst ned. Ytan är förbaskat glatt och jag tror inte färgen fäster på detta, men det kanske den gör?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=10741
Ni övriga tackar jag för svaren
Marin Plywood skall vara vattenfast ,men inget tål kanske hur mkt som helst. Enligt en färgbutik så kan man inte måla direkt på det och jag har inte klätt hela garaget utan en liten del på dörren längst ned. Ytan är förbaskat glatt och jag tror inte färgen fäster på detta, men det kanske den gör?
Å fasen jag trodde att detta var Marin? Den är brun och glatt. Kallas för Marin på byggfirman och jag brukar bygga rack med denna.
Den sitter längst ned på garagedörren där det var dåligt innan. Blev hur bra som helst utom att färgen lossnar, men det kanske går att bara slipa lite och sen måla den?
Den sitter längst ned på garagedörren där det var dåligt innan. Blev hur bra som helst utom att färgen lossnar, men det kanske går att bara slipa lite och sen måla den?
Formplywood skall tåla väta och den skall släppa lätt från betongen man gjutit i den. Det är meningen att den skall vara så hal att ingenting fäster. Den är tålig i sig, så kan man leva med utseendet omålat är det en bra yta. Måste du måla den kan du alltid prova att slipa den, men det är inte så den är avsedd att användas. Det skall vara problem att få något att fästa.
Erik
Erik
Har kollat nu och det är formplywood. Har alltid kallat detta marinplywood och även andra kollegor som spelar musik. Bra material till rack och högtalare, men det är alltså formplywood.
Ja antingen slipar man ned den, men tappar man inte beständigheten i den då, eller så byter jag till vanlig plyfa.
Ja antingen slipar man ned den, men tappar man inte beständigheten i den då, eller så byter jag till vanlig plyfa.