1 412 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Typ av färg?
Ett gammalt hus i Bohuslän ska målas om. Huset ligger 2-3 kilometer från kusten, lite skyddat av skog och berg. Påverkan från hav, salt och vindar är inte extrem, men man bör ha det i bakhuvudet.
Huset är tidigare målat med alkydoljefärg. Det är 20 år sedan senast och nu har det börjat flaga så det ska målas om.
Så vilken typ av färg väljer man?
Alkyd är mitt självklara val. Det är ett beprövat system som vi vet fungerar på vårt hus.
Min mor gick till färgaffären och där rekommenderades Teknos Nordica, en vattenbaserad oljefärg.
Jag är inte övertygad om att vattenburna oljefärger håller måttet. Så jag funderar snarare på Cuprinols Träfärg.
Vad har ni att säga om saken??
Huset är tidigare målat med alkydoljefärg. Det är 20 år sedan senast och nu har det börjat flaga så det ska målas om.
Så vilken typ av färg väljer man?
Alkyd är mitt självklara val. Det är ett beprövat system som vi vet fungerar på vårt hus.
Min mor gick till färgaffären och där rekommenderades Teknos Nordica, en vattenbaserad oljefärg.
Jag är inte övertygad om att vattenburna oljefärger håller måttet. Så jag funderar snarare på Cuprinols Träfärg.
Vad har ni att säga om saken??
En vattenburen alkyd har samma livslängd som en naftaburen - lösningsmedlet spelar ju ingen större roll för ytan eftersom det avdunstar. Däremot tar det längre tid för vattenburna alkyder att chansera, utseendemässigt, så även om underhållsintervallet på huset fortfarande är 10 år så ser det snyggare ut under tiden.
Jag tycker att du ska köra med typ beckers oljefärg v och tillhörande grundsystem eller liknande... finns hyfsat billigt på bauhaus och övriga byggmarknader.
Jag tycker att du ska köra med typ beckers oljefärg v och tillhörande grundsystem eller liknande... finns hyfsat billigt på bauhaus och övriga byggmarknader.
Finns ingen , absolut ingen fördel med dom gamla lösningsmedelsfärgern, alky är det även i dom vattenburna, dessutom är den lite akrylat i dom som hjälper mot flexibiliteten.
Som sagt ovan så dunstat lösningsmedlet iväg ut i luften så vips så har du inte kvar lacknafta i färgen....
Edit: du skulle bli chockad om du vetat hur din fasad såg ut när den var ny
Som sagt ovan så dunstat lösningsmedlet iväg ut i luften så vips så har du inte kvar lacknafta i färgen....
Edit: du skulle bli chockad om du vetat hur din fasad såg ut när den var ny
OMLAJA: Det är vad jag också känner. Jag vill inte gärna byta färgtyp, jag vet ju att det vi använt tidigare fungerar, men jag vet inte hur moderna färger skulle te sig på mitt hus. Men jag undrar vad som är mest likt den alkyd som användes på 1980-talet när hust målades sist. Jag hittar Cuprinols Träfärg och tycker det är det närmaste jag kommer. Är jag helt ute och cyklar?
Huset har stått där det står sedan 1860-talet, blev ditflyttat och är således ännu äldre. En stor del av panelen tror jag är sedan dess. Jag har faktiskt inte undersökt saken närmare, men jag tar för givet att panelen sitter spikad direkt på timmerstommen utan luftspalt mellan.
Huset har stått där det står sedan 1860-talet, blev ditflyttat och är således ännu äldre. En stor del av panelen tror jag är sedan dess. Jag har faktiskt inte undersökt saken närmare, men jag tar för givet att panelen sitter spikad direkt på timmerstommen utan luftspalt mellan.
Klicka här för att svara