1 794 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Fönster innanför luftspalt, ok att skippa droppblecket?
Jag ska sätta dörr och fönster i liv med den gamla väggen, utanför sitter 45 mm regelverk, vindpapp, luftspalt och sen panel. Eftersom jag gör så här, skulle det vara ok att skippa droppblecket?
Anledningen till frågan är att den gavel som pardörren ska sitta på är redan klar ut till spikläkten. Jag var så i gasen att jag helt glömde av plåten. Ska jag sätta dit den måste jag riva bort ovanför dörren och göra om.
Vad kan hända om jag struntar i plåten? Vatten rinner ner innanför foder och lägger sig på smyginklädnaden?
Anledningen till frågan är att den gavel som pardörren ska sitta på är redan klar ut till spikläkten. Jag var så i gasen att jag helt glömde av plåten. Ska jag sätta dit den måste jag riva bort ovanför dörren och göra om.
Vad kan hända om jag struntar i plåten? Vatten rinner ner innanför foder och lägger sig på smyginklädnaden?
Tack, men det besvarade tyvärr inte min fråga. Under eller på spikläkten är ju egalt när det inte finns en läkt alls. Jag måste isf riva bort papp och isolering och sätta dit en regel att spika läkten på.
Sen undrar jag hur nyttig plåten är om man sätter den på läkten. Vatten som ev rinner på pappen rinner ju då ändå ner på smygen.
Sen undrar jag hur nyttig plåten är om man sätter den på läkten. Vatten som ev rinner på pappen rinner ju då ändå ner på smygen.
Så egentligen skulle jag kunna sätta panelen, såga upp ett spår och sticka in plåten. Limma den mot fodret så har jag samma skydd?
Ingen som kan säga bu eller bä till huvudfrågan?
Ingen som kan säga bu eller bä till huvudfrågan?
Klicka här för att svara