Vi har en uthuslänga i ganska dåligt skick som vi inte har tänkt att renovera "på riktigt". Uthuset är från början byggt i korsvirke och lertegel, men framsidan är utbytt till träpanel av föregående ägare. Vi skulle nu vilja snygga till putsen på baksidan så att det i alla fall ser lite mindre fallfärdigt ut...

Putsen har släppt helt under ett fönster så att lerteglet tittar fram och på andra ställen är det sprickor i putsen. Några hela vägen in till lerväggen och några i det yttersta lagret.

Vi vill alltså bara göra så att det ser lite mindre eländigt ut så att knacka ner hela putsen och putsa om känns inte aktuellt... Jag har funderat på att knacka ner det som är löst kring sprickorna och laga i med hydrauliskt kalkbruk. Vad tror ni om det? På några ställen verkar det vara armerat med hönsnät, men på andra ställen ser det ut som att den gamla putsen ligger direkt på lerteglet? Kan det stämma?

När (hur stor ska skadan vara) för att man måste armera?

Tacksam för svar! /CiA *bara i brainstormingstadiet*

Ingen som har någon idé om när man eg behöver armera?

Hur gjorde man förr i tiden, när man putsade på sina korsvirkeshus?

Jag är ingen expert, men jag ska reparera puts som lossnat ända in till teglet och planerar att göra det med c-bruk som först blandas till soppa och blaskas på i ett tunt lager och sedan gröt som fyller upp till rätt tjocklek i två olika skikt. Detta gör jag utan armering eftersom det inte är armerat förut och områdena inte är så stora (20x30 cm)

Det enda sättet att putsa c-bruk på lertegel är genom att använd armeringsnät, annars håller det inte. Hade inte nätat småskador (mindre än 0,5x0,5 meter) utan använd istället kalkbruk som du tänkt. Det passar mycket bättre till lertegel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.