Hej. Jag ville höra med er om någon kan uppskatta vad ett rimligt pris är för följande arbete.

På mitt hus vill jag att gammal sliten panel vid gavlarna ska bytas, samt panelen runt en takkupa. Samtidigt ska vindskivorna, häng- och stuprännor och ett plasttak över altanen bytas.

Jag har pratat med tre firmor om det och ska kontakta två till i veckan som kommer. Jag har hittills bara fått en offert men när jag såg att de ville ha 110 tusen för allt, innan rot, för arbete och material höll jag på att svimma.

Jag har inga mått på millimetern och är inte vid huset nu, men har suttit och räknat på de uppgifter jag har tillgång till och det som behövs är ungefär följande

Stuprör: 3m
3m
6m
4m
Hängrännor: 9,5m
9,5 m
7,5 m

Gaveln är ca 7,5 meter bred och 2,5 m hög, vilket om jag inte räknar galet blir cirka 10m2 panel på vardera sidan (minus utrymmet för fönstren).

Takkupan ca 2,75 m bred och kanske 2 m hög. Det mesta av ytan tas upp av ett fönster, men några löpmeter virke går ju åt.

Plasttaket över altanen är gissningsvis 4x7 m

Knutbrädena ca 3 m höga.

När det gäller vindskivorna kommer jag inte på hur man beräknar sidorna på trianglar, men runt 10 löpmeter per sida kanske?

Är det verkligen rimligt med nästan 80 000 för arbetet? Är det rimligt med 32 000 för material? Jag kollade lite snabbt på Cheapy och Byggmax och häng- och stuprännor verkar ligga på cirka 50 kronor metern. Räknar man högt blir det 2500. Utepanel verkar ligga på runt 100 kronor kvadraten, eller 2000 sammanlagt. Korrugerat plasttak på Beijers går på cirka 3000. Hur mycket som går åt för knutarna och vindskivorna vet jag inte men har svårt att tänka mig att det är 24 500.

I summan för arbetet ingår naturligtvis kostnaden för att montera ställningen, men om man räknar på ett rövarpris på 500 spänn i timmen skulle de för 80 000 arbeta i 160 timmar, eller låt oss säga två arbetsveckor för två gubbar. Det kan väl omöjligt ta så lång tid?

Bifogar bilder.

IMG_1522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• IMG_1392.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ingår ju kanske också hyra av byggnadsställning, bortforsling av allt rivningsmaterial, etc.
Och sen bör du kanske fråga dig om du verkligen vill ha byggmax tunna plåtar istället för lite mer gedigna (och dyrare) märken.

Arbetsmässigt kan jag ju bara säga (eftersom jag själv tilläggsisolerat och satt ny fasad) att det är ett mycket större jobb än man tror. Det ska snedsågas i gavlar och göras droppnäsa på panelen, allt ska grundoljas, grundmålas och ytmålas (en gång innan man sätter upp panelen, och en gång efter, för att inte få vita springor när panelen krymper senare), och byggnadsställningen känns dessutom alltid ivägen när man ska bända loss gammal panel och när man ska sätta dit den nya. Bängligt är bara förnamnet.

Vänta in ett par offerter till, och tycker du ändå att det är dyrt är det bara att kavla upp ärmarna och göra det själv. Inget av det som ska göras är egentligen särskilt komplicerat.

Har funderat ett tag nu. Kommer man bara överens med byggaren om vilken typ av panel det ska vara kan jag ju lika gärna köpa den själv och förmåla den innan de sätter upp den. Sedan kanske man kan försöka sig på att sätta dit nya knutbräden själv. Det är väl som värst tre meter högt upp man måste då och det klarar man väl med en stege. Sedan ser man nog på den gamla brädan hur den är spikad. Det är kanske möjligt att även rännorna går att göra själv om man hyr någon ställning.

När det gäller gavlarna har jag nog inget val utan måste anlita någon eftersom det är så jäkla högt. Kanske runt 8 på ena sidan och 10 på andra. Men får se vad de andra företagen har att säga. Ska träffa två till i veckan.

Vilka märken på stup- och hängrännor rekommenderar du?

Nu har jag ju inte provat alla märken (jag har bara ett hus...) men nog tusan är det en väldig skillnad både på godstjocklek och ytbehandling om man jämför ett lite dyrare märke som Lindab med t.ex. Byggmax plåtar.

Behöver du egentligen byta de vindskivorna? Det är väl bara att måla. De ser ju sämre ut än vad de är tror jag.

b8q skrev:
Nu har jag ju inte provat alla märken (jag har bara ett hus...) men nog tusan är det en väldig skillnad både på godstjocklek och ytbehandling om man jämför ett lite dyrare märke som Lindab med t.ex. Byggmax plåtar.
Kände inte till Lindab men de har tydligen en återförsäljare i närheten så jag ska se hur det ser ut och jämföra.

Jugend skrev:
Behöver du egentligen byta de vindskivorna? Det är väl bara att måla. De ser ju sämre ut än vad de är tror jag.
Tja, vet inte om jag ska vara ärlig. Slipper man är det bara bra, men företagen som varit ute och tittat har alla velat byta ut den. De har i princip sagt att det är lika bra att man byter när man ändå har en ställning där. Men svårt att veta som lekman.

Har diskuterat med en mer erfaren person i bekantskapskretsen och gått igenom vad som är möjligt att göra själv och skicket på kåken. Jag var även uppe på en stege vid långsidan på kåken och tittade på taket och hängrännorna med mera.

Stuprännorna behöver bara målas och bara en av hängrännorna måste bytas, och förmodligen klarar man det själv med lite hjälp. Samma sak med knutbrädorna.

När det gäller vindskivorna är de i bra skick men behöver målas, precis som Jugend trodde. Plåten som sitter ovanpå vindskivan saknar visserligen färg men är helt rostfri. Således överdrev diverse hantverkarfirmor när de var här och målade upp sina skräckscenarion.

När det gäller panelen på gavlarna är det onekligen så att några brädor måste bytas, men förmodligen räcker det med att måla merparten. Frågan är då vad som är billigast:

1. En firma byter trasiga brädor, skrapar de gamla som är okej och sedan målar allt.
2. Jag köper brädor, målar dem, en firma river ner den gamla panelen, sätter dit den nya och målar ett sista lager.

De måste ju ändå skrapa och måla vindskivorna.

Hur som helst så måste vindskivan och panelen vid takkupan bytas, precis som jag trodde, men något annat hade jag inte förväntat mig.

Har nu fått ett anbud från ett företag angående min något modiferade förfrågan på totalt 79 000:-, utan material.

Vad jag då önskade ha pris på var:

Målning av vindskivor (gavlarna)
Byte av panelen på gavlarna och takkupan (och då skulle jag ha förmålat panelen)
Byte av vindskiva på takkupan
Målning vindskiva på takkupa och en sista strykning på bytt panel
Målning av de tre takhuvarna
Montering av en lucka i taket på övervåningen, istället för att den sitter på gaveln som nu.

Vad tror ni, rimligt? Jag antar att de har en viss marginal. Frågan är om man skulle våga ta dem på timbasis, och hoppas att de blir klara fortare och billigare? (Om de går med på det dvs)

Jag tror aldrig jag skulle våga mig upp på en ställning 8-10 meter över marken, så jag blir väl illa tvungen att anlita någon för den delen av huset.

Alla synpunkter är välkomna.

Hyr en skylift och be någon vän att hjälpa dig om du har någon som inte är höjdrädd.
Du kan ju betala din vän en summa pengar istället för en firma.
För 79000kr får du en massa öl & tilltugg...;)
Om du förbereder allt matrialinköp innan och målar brädorna så kan det inte ta så jättelång tid om du har vädret med dig.

Tycker det låter väldigt mycket. Är det före eller efter ROT-avdrag? 79 000 om det är före rot så är det fyra veckors tid för en person som fakturerar 500 kr i timmen. Tycker jag låter som om det är lite långvarigt projekt?

Jag tycker inte att panelen ser så dålig ut. Har du möjlighet att skicka mer bilder så gör det. Annars hade jag själv målat fasaden. Den är väl inte rutten utan bara att färgen har lossnat?

Micro: Jag börjar överväga det. En skylift kostar väl ett par tusen om dagen, men då skulle jag kunna ha den i 40 dagar för att komma upp i det priset. Och det kanske inte är lika obehagligt att stå i en skyliftkorg som att klättra upp på en ställning eller en stege. Och att skrapa, laga och måla cirka 12 m2 per gavel borde väl gå på en helg om man är två?

Jugend: Det är före. De vill ha 98 först och sänkte till 79 när jag minskade beställningens omfång, som jag skrev tidigare i tråden.

Rutten är den nog inte, men sliten av väder och vind under 40 år och framförallt omålad. Men eftersom en del brädor har spruckit eller lossnat menade en del hantverkare som var här och tittade att det skulle regna in.

Bilder kommer senare ikväll.

Ber om ursäkt för att jag inte laddade upp några bilder, men jag tror inte det behövs längre. Jag hade en snickare från grannbyn ute och tittade på det och han menade att det inte är någon fara. Fasaden är inte rutten någonstans utan bara torr. Smäll i några extra spikar, byt ut någon bräda, måla och var glad i 5-10 år till.

Hans firma är fullbokad till i höst så han kunde inte hjälpa, men som jag ser det så var hans ärlighet en betydligt större hjälp än något annat.

Jag gör nog som så att jag köper en ställning, gör det jag kan göra ifrån den, hyr en skylift för det som återstår och har i slutändan ändå kvar det mesta av de 110 / 138 000 som byggfirmorna ville ha.

• Gilla
Drotz och 2 till
  • Laddar…
Man blir ju så jävla arg! Här ser man tydligt hur något skit företag försökt lura en annan människa till att investera stora pengar i ett projekt helt i onödan... Tur att det finns ärliga hantverkare... Sprid ut hans namn, förvisso så är han fullbokad, men det har sina förklaringar, ärlighet lönar sig alltid :)

Det är helt vansinne det här med människor som säger att man skall göra jättedyra investeringar och bytta ut massa saker utan att det behövs. Jag har haft liknande tips som varit "helrenovera" fasaden och de har varit helt fel när man synat dem. Tex byte av vindskivor och lock etc. Målar man dem i tid så är det inget fel på grejorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.