hahalj
Dags för nästa fråga kring mitt förråd/friggebodsbygge :)

Vårt bostadshus har stående panel med 120-170 mm breda botten- och lockbrädor (bredd varierar, hus från -34, inte så noga då...:cool:). Till vårt förråd/friggebod var först tanken att sätta samma panel för utseendets skull. Men eftersom boden ska vara oisolerad och utan några egentliga innerväggar så blir det ju lite onödigt eller märkligt att ha luftspalter i väggen som inte gör nån nytta.

Så frågan är vad som då skulle bli bäst, sätta 120 mm bottenbrädor kloss an och kanske 70 mm lockbrädor (eller 45 mm lockläkt?) över springan för att matcha utseendet mot bostadshuset? Eller stående enkelfaspanel (eller dubbel?) som ger ett snarlikt utseende men en mer slät insida?

Vad tycker ni?

Jag har blandat 95, 120, 145 brädor, och använt 45 som lockpanel, då jag gjort tillbyggnader till gamla torp/sommarstugor.

hahalj
Satte du bottenbrädorna ihop då? Hade du innerväggar och isolering innanför?

hahalj skrev:
Satte du bottenbrädorna ihop då? Hade du innerväggar och isolering innanför?
Då jag använt 22*45 som lock, måste underpanelen ligga ihop, i det närmaste. Men har inte varit så noga, någon centimeter emellanåt. Då det varit tillbyggnader har det varit isolering och innerväggar. Men då har jag även haft vindpapp och 12 mm luftspalt.
Då du enbart bygger ett förråd, behöver du ingen luftspalt. Inte heller i lockpanelen. Du kan spika underpanelen tätt.

hahalj
Ok, jag förstår. Vi får se om det blir lockpanel eller om vi sätter dubbelfaspanel, det står mellan dessa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.