Byggahus.se

Hur bygger jag luftspalt?

1. F
    Medlem Nivå 3
    Hej...

Ska byta gammal panel och sätta ny isolering, vindfolie och ny panel. Jag kommer sätta luftspalt mellan folie och den liggande panelen.

Fråga 1 - skillnad på byggfolie? Hade tänkt mig Byggmax...bra eller dåligt?

Fråga 2 gäller luftspalten...Ska jag sätta läkt i underkant och överkant (så att det blir som en ytterram), eller ska det vara fritt luftflöde nertill och upptill? Vilken dimension på läkt?

/Frippe

2. anders07
    Medlem · Nivå 16
    Fråga 1, "folie"? Du ska ha ångspärr i väggen... I övrigt så brukar jag resonera så att om jag bygger något som ska stå i typ 50 år så är det väldigt dumt att försöka spara några hundralappar på tveksamt material...

Se här hur du konstruerar väggen: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4551

3. F
    Medlem Nivå 3
    Hej Anders.
    Tack för ditt svar. .
    Ångspärren sitter ju på insidan regelverk så det är ju nästa steg om/när jag renoverar invändigt...
    Angående kvalitet på vindfolie så håller jag med dig...skulle dock vilja veta om det finns några direkta skillnader. Vad är sämre med Byggmax folie jämfört med andras?

M v h

/Fredrik

4. V
    Snickerinörd · Nivå 23
    Jag tror Byggmax duger gott. Skillnaden mellan dyrare och billigare brukar vara hur väl de står emot att stå exponerade. Alltså UV-beständighet. Ska du slå på panelen så gott som direkt så funkar säkert byggmax.

När jag gjorde samma sak förra året så blev priset ungefär samma för T-Vind Super efter lite rabatter hos min lokala Woody. Jag använde således den.

Och ja, ångspärren skall ju sitta på insidan, helt korrekt. Folien skall vara så diffusionsöppen som möjligt.