Hej! Behöver lite råd om att laga vår putsade fasad. Radhus från ca 1969, betonghålsten i väggarna (blåbetong) med puts utanpå.

Har några sprickor sen tidigare och det har lagats lite här och var av tidigare ägare men ser ändå helt ok ut. Nu är det nog min tur att ge sig på att laga lite här och var.

Den värsta lagningen är vid ett fönster där det sprack loss några bitar av både betong och puts när en elektriker borrade i väggen.
Hur lagar man det på bästa vis?

Jag kan ta ut dem lösa bitarna för hand. Sprickan är ca 50cm lång och går ca 5cm in i huset.
Frågan är med vad och hur jag fyller igen det? Putsbruk i flera lager för att det längst in ska kunna torka? Eller finns det nått enklare sätt?

• Sprickor i putsad fasad vid ett fönster med synlig skada på betong och puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand pekar på en skada i en putsad fasad med en synlig spricka och en bit som saknas vid fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björn S.
  • Laddar…
Följer ska åtgärda liknande fasad själv i vår. Ev. delvis entreprenör. Har målat tidigare, för 30 år sedan med silikatfärg. Lite putssläpp nu. Förmodligen fukt från bla ötäta fönsterbleck.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.