Tjenare Forumet

Vi har renoverat fasaden på vårt hus under året och har haft en firma här som har fixat allt, nu efter att dom är "klara" så har vi gjort besiktning mm och det har hittats ett gäng fel men detta har inte kommit upp än (skall prata med besiktningsmannen i morron)

Det är så att vi har ett kök som har blivit väldigt kallt nu när det har blivit kallt ute köket är också nybyggt och vi har trott att det berott på nåt med att vi tog bort gamla lister som har gjort att det har blivit drag vid golvet... Men efter massa fogskum och isolering mm på insidan har det inte hjälpt.

Så i dag tog jag en extra titt på hur det ser ut på utsidan och hittade lite som jag tycker ser konstigt ut och undrar om det är någon som har tipps eller råd om hur jag kan åtgärda det, jag tror inte att dom som har gjort fasaden kommer att rätta till några av problemen som dom har orsakat då det är ganska omfattande och kommer kosta mycket och då är detta inte ett av dom.
Husfasad med luftspalt vid grunden intill vit bräda, synlig från utsidan under terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgat trägolv på uteplats med fasad ovanpå, synlig vit bräda och stensockel där konstruktionsfel upptäckts.
Skapa konto

Bakom denna väggen är köket och det är under den nedersta vita brädan som det skall vara tätt och allt sånt, jag skall tillägga att vi också har tilläggsisolerat också. Och när jag tittar under kanten mellan stenen och den vita brädan så ser det ut så här ..

Närkymd bild på en stenfasad där en vit bräda möter stenen och lämnar en oisolerad glipa som kan leda till drag i köket bakom.
Skapa konto
Glipa under vit bräda vid fasad, synlig isolering och sten, indikerar otillräcklig tätning.
Skapa konto

Här borde det varit en regel och tätt inte en 5 cm luftspallt och rakt upp till isoleringen .. det är en vindy duk som sitter utanför tilläggsisoleringen och den ligger mot den vita brädan ...

Så nu behöver jag ju då hitta på nåt sätt att täta upp det här och min första tanke är fogskum... :)någon som har ett bättre förslag ..

Fråga på om det är nåt som är oklart eller om det är nåt annat och som sagt tips råd mottages med glädje .. och gärna så snart ni kan då kylan skall titta in snart ..

Det ska väl vara en luftspalt bakom panelen? Sprutar du in fogskum där kommer du att få andra problem.

Går hålet rätt in i bjälklaget, dvs mellan köksgolvet och källartaket/trossbotten?
I så fall måste det täppas till.
Det ser ut som att det är en stengrund på huset, då är nog ett flexibelt kalkbruk lämpligt.

Annars kan man misstänka att det är en gammal kattglugg som är till för att ventilera krypgrund/källare?
De ska inte muras igen, men väl göras gnagarsäkra, dvs ett inmurat metallgaller behövs, alt en reglerbar ventil.
Om det är en krypgrund som tätats och försetts med avfuktare så ska hålet muras igen.

Det var det jag tänkte också, det är luftspalt bakom panelen men jag tror inte det är det under själva brädan men det är en läkt utanpå vindyn för den gula panelen men jag ser ingen spalt runt dom andra vita brädorna längs med stenen tror det är en "offerbräda" som snickaren sa ..

Oj fick visst ett svar när jag svarade på första svaret .. .

Det är krypgrund och ja det är en kattglugg eller vad man kallar det på den sista bilden på altanen och huset den kommer att fixas till också alla gluggar är helt öppna men vi har en katt springer där nere som tar hand om alla gnagarna så länge :) inga spår där nere alls .. men dom andra bilderna är tagna underfrån och upp så det är alltså upp under bakom den vita "offerbrädan"

Hoppas jag förklarar rätt :)

Kan inte ge några råd förutom konstatera att brist på vindskydd verkligen ställer till det. I värst nya Älvsbyhus så har de punkterat vindduken och inte tejpat mot det infällda fasadmätarskåpet. Vinden blåser in i hela väggen :)

det är verkligen inga premiumhus killarna snickrar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.