2 937 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
PUTS ELLER TRÄ
Sida 1 av 2
Hejsan alla super-kunniga inom bygg!
Jag och min man har köpt ett trettiotalshus som just nu har vitmålade eternitplattor som fasad. Inte super sexigt om man säger så.. För tillfället funkar det men i framtiden vill vi såklart byta. Jag skulle vilja putsa men mannen säger att det är både lättare och "billigare" är klä huset i virke. Självklart måste eterniten plockas bort i vilket fall som helst, men vad är era erfarenheter? Ni som putsat, var det värt extra kronorna? Eller är det som min man säger ett mycket enklare alternativ med virke?
Fråga nr två; om vi ska klä det i trä vill jag gärna att plankorna ska vara liggande och inte stående (om ni förstår hur jag menar). Samma sak här, finns det några nackdelar med det?
Tack på förhand!
Jag och min man har köpt ett trettiotalshus som just nu har vitmålade eternitplattor som fasad. Inte super sexigt om man säger så.. För tillfället funkar det men i framtiden vill vi såklart byta. Jag skulle vilja putsa men mannen säger att det är både lättare och "billigare" är klä huset i virke. Självklart måste eterniten plockas bort i vilket fall som helst, men vad är era erfarenheter? Ni som putsat, var det värt extra kronorna? Eller är det som min man säger ett mycket enklare alternativ med virke?
Fråga nr två; om vi ska klä det i trä vill jag gärna att plankorna ska vara liggande och inte stående (om ni förstår hur jag menar). Samma sak här, finns det några nackdelar med det?
Tack på förhand!
Hej! Tack så jätte mycket för snabbt svar! Är det även dyrare med puts då?
Eterniten är redan vitmålad och kommer få sitta några år till då den är hel, men vi önskar trotts det en annan fasad i framtiden.
Ang borttagning av eterniten. Försökte läsa mig lite till det och många tyckte inte att det skulle byggas in pga av hälsorisker osv. Även någon som skrev att vid eventuell försäljning i framtiden så kan det minska husets värde om man byggt in det. Skulle du säga att detta är överdrivet? Jag är helt ny i renoveringsvärden och tycker det är kul att lära mig och höra olika åsikter.
Eterniten är redan vitmålad och kommer få sitta några år till då den är hel, men vi önskar trotts det en annan fasad i framtiden.
Ang borttagning av eterniten. Försökte läsa mig lite till det och många tyckte inte att det skulle byggas in pga av hälsorisker osv. Även någon som skrev att vid eventuell försäljning i framtiden så kan det minska husets värde om man byggt in det. Skulle du säga att detta är överdrivet? Jag är helt ny i renoveringsvärden och tycker det är kul att lära mig och höra olika åsikter.
Puts är minst dubbelt så dyrt som trä om inte mer. Det du tjänar på är minskat underhåll, trä ska målas om med jämna mellanrum medans putsens underhållsintervaller antagligen är betydligt längre förutom rengöring odyl.Husetmiranda skrev:
Hej! Tack så jätte mycket för snabbt svar! Är det även dyrare med puts då?
Jag skulle tagit bort eterniten av de skäl du själv anger.
Instämmer med Peter i kostnader och underhåll mm men inte i att ta bort eterniten. Eternit är inte farligt om den inte bearbetas, alltså att ta ner är en större risk än att låta den sitta.
Om ni gör om fasaden och gör det bra så minskar inte priset även om ni har inbyggd eternit (här finns det självklart olika sett att se på det, detta är min ståndpunkt).
Om ni gör om fasaden och gör det bra så minskar inte priset även om ni har inbyggd eternit (här finns det självklart olika sett att se på det, detta är min ståndpunkt).
Så skulle jag också resonera. Jag har idag trästomme som är reverterad fasad riktigt dåligt underhållen så jag funderar faktiskt på att banka ner all puts, riva spräckpanelen och få in isolering och sedan på med ny träfasad.nimhed skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Jag hade också tagit ner eterniten på grund av andrahandsvärdet och att det känns lite fusk att låta den vara kvar.
Liggande träpanel är faktiskt enklare än stående att montera. Det behövs bara stående gles bakom så har man fixat luftspalt.
Putsat är bra och så, mindre underhåll men dyrare. Det som i slutändan avgör tycker jag är vad ni egentligen vill ha.
Rangordna efter vad ni helst vill ha och sen går man ner längs listan tills man kommer till bästa alternativet man har råd med.
Liggande träpanel är faktiskt enklare än stående att montera. Det behövs bara stående gles bakom så har man fixat luftspalt.
Putsat är bra och så, mindre underhåll men dyrare. Det som i slutändan avgör tycker jag är vad ni egentligen vill ha.
Rangordna efter vad ni helst vill ha och sen går man ner längs listan tills man kommer till bästa alternativet man har råd med.
Bra utgångspunkt.nimhed skrev:
Jag skulle inte hålla på att bygga in gamla lager av fasad, oavsett typ. Själv har jag en mängd olika lager i vissa väggar, och inte är de bättre för det, snarare sämre eftersom de inre lagerna för länge sedan passerat sin tekniska livslängd, och väggarna har blivit tjockare och tjockare under årens lopp. Dessutom kan jag inte se hur stommen mår om jag inte plockar ner gamla lager.
Så jag skulle definitivt rivit ner eterniten - inte så svårt - och sett till att väggen är vindtät och i bra skick.
Precis.. det är det jag är lite rädd för vid eventuell försäljning; att även om det inte är farligt så kommer köpare avskräckas/buda lägre pga vetenskapen om att det finns eternit under. Men många skriver här i tråden att det inte är så svårt att ta bort så då känns det kanske lika bra egentligen!useless skrev:
Produkter som diskuteras: "avskräckas"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Inget av betydelse, ta det som ni tycker är snyggast
För 11 år sen köpte vi ett hus på västkusten byggt -37 att använda som fritidshus. Befängt egentligen då vi knappast har någon fritid 
Huset är klätt med eternitplattor.
Det första jag ville var att ta ner dom och sätta brädpanel, men min bättre hälft bromsade.
Så gjorde också några på kusten boende.
Idag är dom fortfarande kvar relativt nymålade och jag kommer aldrig att ta ner dom.
Sensmoralen är att det kan vara ide att tänka ett varv till. Ibland ändrar man sin uppfattning om vad som är "sexigt".
Lättmålat och håller i 100 år till. Kan inte bli mycket bättre.
Huset är klätt med eternitplattor.
Det första jag ville var att ta ner dom och sätta brädpanel, men min bättre hälft bromsade.
Så gjorde också några på kusten boende.
Idag är dom fortfarande kvar relativt nymålade och jag kommer aldrig att ta ner dom.
Sensmoralen är att det kan vara ide att tänka ett varv till. Ibland ändrar man sin uppfattning om vad som är "sexigt".
Lättmålat och håller i 100 år till. Kan inte bli mycket bättre.