24 649 läst ·
50 svar
25k läst
50 svar
Fackmannamässig lösning uterum/altan?
snedkapat tar lika lång tid som rakt kapat, så argumentet, det går fortare är felaktigt.
Dels så har byggama inget krav på snedkapat. Sen gjorde försäkringsbolagen ett test
med droppnäsa och det som kom fram var att vattnet hängde kvar längre på tippen och
det murknade fortare. Samt att snittarean blir större och på så vis kan hålla mer vätska.
Det är en gammal myt bland hemmasnickare att droppnäsa är ett krav och att det skulle vara bättre.
Det är inte bättre.
Dels så har byggama inget krav på snedkapat. Sen gjorde försäkringsbolagen ett test
med droppnäsa och det som kom fram var att vattnet hängde kvar längre på tippen och
det murknade fortare. Samt att snittarean blir större och på så vis kan hålla mer vätska.
Det är en gammal myt bland hemmasnickare att droppnäsa är ett krav och att det skulle vara bättre.
Det är inte bättre.
Det är en gammal sanning som lever kvar. Det byggdes in en hel del impregnerat virke på fuktutsatta ställen på 70talet. De var impregnerade med pentaklorfenol, det luktar och är ohälsosamt om det blir fuktigt så att nedbrytning startar. Men det förbjöds 1978, så det är inget problem i dag. Vanligt tryckimpregnerat virke är impregnerat med kopparsalter. Det avger inget till luften.
Så sluta snacka om att man får bygga in tryckimpregnerat virke. Att det sedan är onödigt om man bygger vettigt är en annan sak.
Så sluta snacka om att man får bygga in tryckimpregnerat virke. Att det sedan är onödigt om man bygger vettigt är en annan sak.
Var kan man hitta den studien? Det låter som konstiga resultat.I ItWasntMe skrev:snedkapat tar lika lång tid som rakt kapat, så argumentet, det går fortare är felaktigt.
Det är inte bättre.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag känner genast för att göra ett eget test
ska se vad jag kan få till i källaren snart!
Har haft rakkapad panel på garaget i 10år nu och visst ser man att det suger i ändträt, anledningen till rakt där, var att panelen längdkapades i maskin.
Dock på huset har jag nyligen satt panel med 45gr vinkel.
Träffade farsan som hastigast ikväll, han nämnde inget om altanen men vi ska ut och käka imorgon, kan höra då.
Har haft rakkapad panel på garaget i 10år nu och visst ser man att det suger i ändträt, anledningen till rakt där, var att panelen längdkapades i maskin.
Dock på huset har jag nyligen satt panel med 45gr vinkel.
Träffade farsan som hastigast ikväll, han nämnde inget om altanen men vi ska ut och käka imorgon, kan höra då.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Företaget plockade ner väggen, satte ny panel, fixade till felen som var, drog av lite på priset med tror jag. Uterummet är klart nu iaf, återstår att se om det blir några bekymmer längre fram.
Har glömt göra paneltest, återkommer.
Har glömt göra paneltest, återkommer.
Klicka här för att svara