Har nyss flyttat in i ett nytt fristående hus i ett gruppbebyggt område.
Arkitekten till området har angivit fyra färgnyanser som man kan välja till fasaden.
Vi hade tänkt att måla huset rött med grå knutar men när vi testmålade den rödbruna färgen som är angiven (NSC S5030-Y70R) på en planka blev vi grymt besvikna.

Frågan är om man vågar ta till lite konstnärlig frihet och ta en faluröd färg istället?

Klassisk faluröd är NCS5040-Y80R så det skiljer särsklit mycket. Din färg är aningens ljusare och aningens brunare

Sedan kommer det ju att se annorlunda ut när man målar en störrre yta, det är svårt att se hur det verkligen blir genom att bara måla en bräda, man behöver en större yta.

tirreturr skrev:
Frågan är om man vågar ta till lite konstnärlig frihet och ta en faluröd färg istället?
Huruvida du törs ta dig den friheten kan jag inte säga, då jag inte vet hur strikta direktiven för ert hus är, MEN det man kan säga är att skillnaden mellan de färgnr som anges i tråden (5030-Y70R och 5040-Y80R) kan, på kulörprovet och i teorin, te sig ganska marginell, men det är den inte i praktiken dvs. som färdigt slutresultat, den mest avgörande betydelsen för skillnad i slutresultat består av skillnaden mellan Y70R och Y80R, där Y80R dvs. som 'faluröd' har, kommer att ge ett betydligt 'blåare/kallare' intryck, (förutom det, ytterligare betydligt rödare pga. de 10 procenten mer i kulörstyrka), detta är egentligen ganska "märkligt", att det kan skilja så mycket pga. så lite menar jag, då det bara är 10% mer "mot rött" än Y70R men icke desto mindre ett faktum.

Ingen som ser huset kommer mao. att undgå att ni valt en annan nyans än den stipulerade.

MVH//Christina.

Jag kan bara hålla med, på det lilla provet så är skillnaden inte så stor men det verkar som det blir en himla skillnad när det kommer upp på större ytor.
Jag antar att det bästa är att försöka få bygglov på färgändringen men det känns som himla mycket byråkrati för en så liten ändring.
Vet någon vad det kan kosta att få bygglov för en färgändring?

Vem är det egentligen som bestämt att huset ska målas i denna särskilda kulör som du nämner, är det villkorat i bygglovet från kommunens sida??
Eller är det ett villkor från husleverantören/arkitekten som också finns inskrivet i köpekontraktet??

Jag antar att detta är en villa som inte ingår i någon form av bostadrättsförening eller..........??

Vad har arkitekten förresten föreslagit för knutfärg till fasadnyansen du nämner (S5030-Y70R)??

MVH//Christina.

Vi har fått ett A4 där arkitekten till husen i området anger vilka färger vi har att välja mellan.
Pappret ingick inte i kontraktet så det bör vi egentligen inte vara bundna till men jag vet inte vad det står i bygglovet. Bygget har varit totalentreprenad och byggherren har haft hand om bygglovet så jag har inte sett de handlingarna.
Vi har frågat byggherren om vi kan ta en annan röd nyans och han tyckte att det bör inte vara några problem bara det blir snyggt.
Det är inte en bostadsrättsförening utan ett område på 20 fristående hus som byggs i ett gammalt sommarstugeområde. En av våra närmsta grannar är en faluröd sommarstuga.

Den gråa färg vi funderar på att välja till knutarna är NCS S2005-Y20R

Det verkar väl inte som att det bör vara några större problem med byte av nyans, men du bör kanske kolla med kommunen för säkerhets skull, skulle ju inte vara så kul att få ett föreläggande ang. ommålning när det precis är klart ;)

Ang. knutfärgen du nämner (S2005-Y20R) så skulle jag råda dig att försöka se den uppmålad ihop med faluröd (för jag antar att det är till den nyansen du ämnar ha den) så att du sett "IRL" hur kombinationen blir, det är nämligen ganska rejält med gulton i den brytningen (har själv använt 1005-Y20R till knutar, men då till en röd nyans som ger ett betydligt mer gult/varmt intryck än traditionell "faluröd", dessutom en brytning med Y70R), iof. ska du absolut ha lite gult i det gråa för att undvika risken med dragning åt "lila".

Ytterligare ett tips på grå nyanser som uppfattas som ganska "neutralt/varmgrå" utomhus är 1502-Y (ljus) eller 2502-Y (liiite mörkare).

MVH//Christina.

Idag ska jag ta tjuren vid hornen och ringa kommunen och fråga vad som gäller map färger och bygglov.
Pratade med en blivande granne i helgen och enligt henne så är inte vår kommun så strikt med valet av färgnyans, jag hoppas verkligen att det är så.

Vi provmålade med en faluröd nyans i helgen ( jag tror den hette stugröd från Nordsjö) men den var lite för röd så den blir det inte. Vi vill ha en lite mörkare röd, tänkte prova Vildvin från Jotun (NCS 5239-Y86R), fåse om det kan vara den nyans vi söker.

Den gråa nyansen tycker jag är fin men det är klart, jag har inte sett den ihop med den "rätta" röda färgen än så vi får väl se om det bli den.
Tack för hjälpen!
//T

tirreturr skrev:
Vi provmålade med en faluröd nyans i helgen ( jag tror den hette stugröd från Nordsjö) men den var lite för röd så den blir det inte. Vi vill ha en lite mörkare röd, tänkte prova Vildvin från Jotun (NCS 5239-Y86R), fåse om det kan vara den nyans vi söker.

//T
Ingen av de nyanser du nämner är Faluröd, varför inte prova med rätt färgnr. (5040-Y80R) om det är den nyansen du vill ha ;)

"Vildvin" blir säkert mörkare röd, jag skulle nästan kalla den vinröd, men det kanske är en sådan nyans du eg. är ute efter?!

MVH//Christina.

Pust, nu har vi tänkt helt om.
Har pratat med närmsta grannen och de planerar att måla med den rätta röda nyansen så då känns det bara struligt att försöka få igenom en variant av den röda.
Sen så pratade jag med stadsarkitekten igår och hon var ytterst ovillig att tillåta någon variant på den röda.

Så vi tänker nog använda den grå färgen (NCS 2005-Y20R) på fasaden med blågrå knutar (NCS 4010-R90B)

Heh, stadsarkitekten i kbacka är inga lättförhandlade typer. Men tack för att du gått till botten med rödfärgsproblematiken innan vi eventuellt flyttar in. ::)

mvh
ev blivande granne

Avslöjad :)
Ja det kan inte vara många områden som har så strikta färgkoder så det är nog ganska troligt att vi är blivande grannar! Kul!
Vi ska tydligen vara glada att vi har hela fyra färger att välja mellan, det verkade på stadsarkitekten att hon helst hade sett att det bara skulle vara en färg på området.
//T

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.