Jag skall måla om stugan i sommar och har inte riktigt koll på vad det är för färg som sitter på... Jag har läst att linolja och alky går att måla över varandra. Stämmer det?
Om stugan för tillfället är brun, och den skall bli grå, måste man då grunda först eller kan man gå på med vanliga färgen direkt?

Mvh
Bitto
 
Använd en Alkydoljefärg. Skrapa bort lös färg och gruna där du skrapar. Grunda inte om det är ett helt färgskikt på fasaden, grundfärgen behöver rernt trä för att fästa, inte ett annat färglager för då flagar det. Sedan målar du två ggr med alkydoljefärgen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.