Hur målar jag på bästa sätt en spegeldörr utan att den spricker i färgen när träet krymper på vintern?
Lade ner ett otroligt jobb på att slipa ner och måla två gamla dörrar förra vintern bara för att se dom spricka längst inne vid profilerna denna vinter. Nu är det dags för 4 nya dörrar. Vad gör jag för att undvika detta?

Vilken färg och teknik skall jag använda? Misstänker att linoljefärg hade varit bättre än den alkydfärg jag använde? ???

När det gäller slipning, har någon erfarenhet av värmepistol eller liknande? Mina fingrar går snart inte att böja efter allt slipande...
 
för färgborttagning speedheater !

använd ett linoljekitt för att fylla sprickor.


alkyd eller linolja spelar ingen roll om träet rör sig - då spricker båda.

;)
 
Ok.... men det är bara färgen som spricker, har jag kittet i färgsprickan?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.