1 963 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Måla tak i någon flummig färg :)
Jag ska måla vårt ryggåstak som består av träpanel - minns inte om den är stående eller liggande. Antagligen är det väl furu? Har inte så bra koll på det där. Träet är obehandlat i alla fall.
Vi kan ju lacka det, vitlasera det eller måla det helt vitt. Där har man väl de tre vanligaste alternativen.
Jag är dock helt såld på bivaxfärger efter att ha sett ett sånt underbart akvamarinblått trätak. Har letat på nätet men knappt hittat en rad om bivax som färg, bara som material till ljus :-/
Läste på Alcros hemsida att man skulle passa sig för bivax för luktens skull. Luktar det? Någon som vet? Kanske ska jag välja linolja med något pigment i istället? Eller en vattenbaserad modern färg med någon trevlig kulör? Helst vill jag ha en vattnig och lite skimrande transparent färg.
Ett litet P.S:
Varför är ni så petnoga med kvistar? Är det inte fint med ådringar och kvistar i träet? Det ser ju mer levande ut så! Vi har inte lackat på kvistarna i vårt nuvarande hus och jag är NÖJD med det.
Vi kan ju lacka det, vitlasera det eller måla det helt vitt. Där har man väl de tre vanligaste alternativen.
Jag är dock helt såld på bivaxfärger efter att ha sett ett sånt underbart akvamarinblått trätak. Har letat på nätet men knappt hittat en rad om bivax som färg, bara som material till ljus :-/
Läste på Alcros hemsida att man skulle passa sig för bivax för luktens skull. Luktar det? Någon som vet? Kanske ska jag välja linolja med något pigment i istället? Eller en vattenbaserad modern färg med någon trevlig kulör? Helst vill jag ha en vattnig och lite skimrande transparent färg.
Ett litet P.S:
Varför är ni så petnoga med kvistar? Är det inte fint med ådringar och kvistar i träet? Det ser ju mer levande ut så! Vi har inte lackat på kvistarna i vårt nuvarande hus och jag är NÖJD med det.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Har när jag var liten gjort ljus av bivaxkakor som man rullar ihop med veke i, brinner sen jättefint MEN var garanterat 1:a generationens doftljusLycke skrev:
Det bivaxet luktade då nåt oerhört och efter vad jag minns inte särskilt gott
MVH/Christina.
hej!
försäkra dej bara att behandlingsmedel skyddar mot UV ljuset. UV- skydd behövs om man inte vill att träytan gulnar och blir mörkt med tiden. Det är inget kul att lägga så mycket hård jobb och se det förstöras av solljuset efter ett tag.
lycka till
gaia
försäkra dej bara att behandlingsmedel skyddar mot UV ljuset. UV- skydd behövs om man inte vill att träytan gulnar och blir mörkt med tiden. Det är inget kul att lägga så mycket hård jobb och se det förstöras av solljuset efter ett tag.
lycka till
gaia
Om man inte lackar kvistar innan man målar, så kommer kvistarna så småningom att "blöda" igenom. Det ser inte snyggt ut med mörka fläckar, jag garanterar. Vi såg i en byggnadsvårdsaffär exempel på panel målad med äggoljetempera i blått. Det skulle varit mycket snyggt om man inte slarvat med kvistarna. Som det nu var märkte man bara dem.
/EB
Såg senaste avsnittet (avsnitt 3) av sommartorpet där Ernst målade med just äggoljetempera. Han sade att "man" inte använder shellack när man målar med äggoljetempera då det kan vara problematt få äggoljetemperan att fästa på shellacken. Kanske det är den tanken som ligger bakom byggnadsvårdsaffärens underarbete.
Om ni är intresserade så kan ni se på sommartorpet på SVTs hemsida
/Fredrik
Om ni är intresserade så kan ni se på sommartorpet på SVTs hemsida
/Fredrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden