4 077 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Vilken färgtyp? Vill inte skrapa vid ommålning.
Hej!
Ska måla hus i vår/sommar och undrar lite om färg. Jag vill inte behöva skrapa färgen när det en dag är dags att måla om. Är det då täcklasur som jag ska ha? Vilka färger är det som man behöver skrapa? Någon som vet? Funderar på att måla med Nordsjö eftersom de fått bra betyg på Folksams färgtest men tänkte höra om någon här kan hjälpa mig att reda ut begreppen så att jag vet lite mer innan jag går till färgaffären.
Hälsningar Linet
Ska måla hus i vår/sommar och undrar lite om färg. Jag vill inte behöva skrapa färgen när det en dag är dags att måla om. Är det då täcklasur som jag ska ha? Vilka färger är det som man behöver skrapa? Någon som vet? Funderar på att måla med Nordsjö eftersom de fått bra betyg på Folksams färgtest men tänkte höra om någon här kan hjälpa mig att reda ut begreppen så att jag vet lite mer innan jag går till färgaffären.
Hälsningar Linet
Produkter som diskuteras: "skrapa färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Jag tycker du ska fundera på slammfärg, typ faluröd. Finns även i andra kulörer än röd.
tänk bara på att om du en gång börjat med slammfärg så finns det ingen återvändo..synpunkter skrev:
dvs att det finns ingen annan färg som biter på en slammfärgad yta och det kräver oftare underhåll/ommålning än vad oljefärg gör . slammfärg ger en fin rustik känsla men den är som sagt inte underhållsfri ..om man hellre vill ligga på sofflocket så hade jag valt en vanlig lnoljefärg
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
nej..ingen färg är helt skrapfri men den totala arbetsinsatsen är lindrigare med en linoljefärgLinet skrev:
slamfärgen kan man ju bara gå på med en stålborste på vilket iofs är bekvämt men den håller inte emot på samma sätt som en linoljefärg dvs man får måla om hela huset minst en gång extra på samma tidsperiod så det är ju bara att välja vad man tycker är roligast.
Vi använde oss av en täcklasyr (Exponyl) just för att slippa "gå med tandborste" över fasaden när den i framtiden ska målas om igen. Detta torde ju fungera relativt smärtfritt då det blir aktuellt. Värre är att den gula nyans färghandlaren bröt fram (S-0530-Y10R) har bleknat markant under de sju år färgen suttit uppe. >
/Pernilla
/Pernilla
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden