3 998 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
bra färg = dyr färg ??
För att få bra resultat vid målning av tak och väggar, hur viktig är själva färgen? Vi köpte 10 l takfärg från byggmax för 189 kr. Målat nu två gånger och det är fortfarande flammigt. Har mycket färg på rollern, vilket jag förstått är viktigt.
Imorgon får vi måla på en tredje gång, men nu funderar vi på att köpa dyrare (=bättre?) färg. Vad tror ni? Kvittar det vilken färg man målar med?
Har letat på forumet efter svar på min fråga, visst har frågan kommit upp innan, men jag hittar inget svar.
Imorgon får vi måla på en tredje gång, men nu funderar vi på att köpa dyrare (=bättre?) färg. Vad tror ni? Kvittar det vilken färg man målar med?
Har letat på forumet efter svar på min fråga, visst har frågan kommit upp innan, men jag hittar inget svar.
jag skulle nog vilja påstå att den billigare färgen är dyrare eftersom man tillslut ger upp och åker till nordsjö/beckers/flugger.. :'(..det positiva är att det går bra att grunda med ..precis som du just gjort. 
Jag skulle måla tak med en kunds egen inköpta färg (Flüggers), men kan säga att jag på egen bekostnad åkte till och köpte Nordsjö's Bindoplast 3. Med Flüggers färg hade jag fått måla taket minst tre gånger istället för två gånger med BP3.
Hehe..
Jag har då inte stött på några problem med Flüggers Tak 03.
Inte hört om problem med den heller.. snarare tvärtom..
Och jag målade för inte så länge sedan ett nygipsat tak med denna...
Bättrade skacklingarna en gång och målade sen 2 gånger. Klockrent!
Inte 'by the book' kanske.. men det blev bra.
Hmm vet inte om jag ska nämna det... men.. .
Jag har även varit med om blindtest då målare som stenhårt höjt en produkt eller märke till skyarna inte kunnat peka ut just deras favorit..
Vilket, självklart.. är pinsamt... och inget som det talas högt om.
Nu va det iof inte takfärg... utan snickerifärg.
Men jag är självklart medveten om att det i vissa fall kan variera.. men inte i alla..
Men detta avfärdande av det man inte är bekant med... och det utan att kanske ha provat genomsyrar hela branchen.
MEN jag kan förstå det. Man vill inte komma till ett jobb och använda en produkt man inte är bekant med.
Och ev. riskera extra behandlingar om det nu skulle vara så att det inte blir som man är van vid.
Man vill komma undan så fort som möjligt så att planeringen inte spricker.
Men man vill ju heller inte lägga ner extra tid om man har fast pris där man räknat med 2 behandlingar..
Men måste göra 3...
/Fredrik
Jag har då inte stött på några problem med Flüggers Tak 03.
Inte hört om problem med den heller.. snarare tvärtom..
Och jag målade för inte så länge sedan ett nygipsat tak med denna...
Bättrade skacklingarna en gång och målade sen 2 gånger. Klockrent!
Inte 'by the book' kanske.. men det blev bra.
Hmm vet inte om jag ska nämna det... men.. .
Jag har även varit med om blindtest då målare som stenhårt höjt en produkt eller märke till skyarna inte kunnat peka ut just deras favorit..
Vilket, självklart.. är pinsamt... och inget som det talas högt om.
Nu va det iof inte takfärg... utan snickerifärg.
Men jag är självklart medveten om att det i vissa fall kan variera.. men inte i alla..
Men detta avfärdande av det man inte är bekant med... och det utan att kanske ha provat genomsyrar hela branchen.
MEN jag kan förstå det. Man vill inte komma till ett jobb och använda en produkt man inte är bekant med.
Och ev. riskera extra behandlingar om det nu skulle vara så att det inte blir som man är van vid.
Man vill komma undan så fort som möjligt så att planeringen inte spricker.
Men man vill ju heller inte lägga ner extra tid om man har fast pris där man räknat med 2 behandlingar..
Men måste göra 3...
/Fredrik
Nordsjö är ingen garanti för bra färg dock märkte jag när jag använde deras våtrumsfärg. Dålig täckning och tydliga penseldrag. Det blev till att slipa av alltsammans och införskaffa en burk Alcro våtrumsfärg med vilken resultatet blev som natt och dag. Underligt att det kan skilja så mycket mellan två "kvalitetsmärken".
Min erfarenhet är att om man kombinerar de bästa av två världar så blir det bäst resultat. Dvs använder Alcro till vissa saker och Nordsjö till andra. De kompleterar varandra väldigt bra. Sen om man jobbar med färg är det också så att man "lär känna" en färg och vet hur man ska arbeta med den.
ja, vatten och förtjockningsmedel är dom biligaste ingredienser i en färg. Det är all pigment (utöver krita som är biligt) som kostar. Man kan tyvärr inte läsa på burken hur mycket av det nyttiga pigmentet finns i och hur finfördelat den är.... . Eller kan man se det på torrhalten? Någon som vet?
gaia
gaia
Jag vet inte riktigt..gaia skrev:
Men vattenburna produkter består till ca 45% består av bindemedel.
(Bindemedel som kan han olika densitet.)
Och av det totala innhållet utgör ca 10% pigment. 35% är vatten.
Resten är bla. förtjockare, medel som fördröjer torkning, konserverings medel osv.
Så jag tror det blir vanskligt och missvisande om man ska på siffror som vikt och volymtorrhalt.
För inte nog med att man vill ha mycket av allt.. (pigment och bindendemedel)
Man vill även ha hög kvalitet på dessa.. och hur mäter man det i siffror?
Och oftast får man ändå det man betalar för. Oavsett vad siffrorna säger.
Förövrigt är jag rätt less på all nummer och siffer hysteri.
Speciellt då dom aldrig el. sällan i sig säger något som är relevant.
/Fredrik
Klicka här för att svara