Byggahus.se

Hur målar man tak?

1. B
    Medlem · 788 inlägg

Beppo

Medlem
    Hej på er

Jag målade taket på vår toalett med Alcro Tålig halvmatt. Det gick snabbt och lätt och resultatet är jeg helnöjd med då det är mitt första tak i livet jag målat.

Sedan skulle jag måla kökstaket idag med samma sorts färg men efter första strykningen så är jag inte lika nöjd med resultatet. Nu var det ju hlet nymålat när jag gick därifrån så lite flammit är ju inte underligt men jag funderar på hur jag skall göra för att få bästa möjliga resultat till nästa strykning?

Min teori ´ligger i att toalettaket var såpass litet ( 7-8kvm ) att färgen inte hunnit torka när jag överlappade alteftersom jag avverkade taket. Kökstaket är ju så mycket större så det hade nog hunnit torka i ena änden när jag kom tillbaka för att bygga på med nästa omgång om man nu säger så.

Min fundering är nu om man skall måla taket i långa drag från kortsida till kortsida och bygga en rollerbredd i sidled hela tiden eller om man skall måla korta tag och rolla sig på tvären från långsida till långsida och sedan gå tillbaka och bygga på med en ny omgång korta drag tills men tagit sig till andra kortsidan.

En annan tanke är också att jag skall sänka temperaturen till omkr. 10grader så att inte färgen torkar så fort då den är vattenbaserad.

Hur gå man tillväga egentligen?

2. R
    Medlem · 250 inlägg

RenoVera

Medlem

Re: Hur målar man tak?

Det största felet man oftast gör när man målar tak, är att man tar aldeles för lite färg i rollern.
    Doppa direkt i hinken, skrapa/ skaka av överflödet utan att använda färgbadet. Rolla sedan hela rummets bredd från kortsida till kortsida och därefter hela rummets längd från långsida till långsida.
    Ta mer färg när du hör att det slutar "kladda" mot taket.
    Bra att veta är också att det brukar oftast se bättre ut efter ett tag när hela taket hunnit torka.

Lycka till :)

3. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem
  4. B
    Medlem · 788 inlägg

Beppo

Medlem

Re: Hur målar man tak?

Nu blev det bra, eller ja. Bättre och jag är helt nöjd.

Mycket färg på rollern och så rulla ut den och sedan färdigrulla och så vidare till nästa område. Snabbt jobb så man hinner runt innan det torkat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.