2 814 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Vilken färg !
Vilken färg skall jag använda för att måla foder och golvlister inomhus, det är gamla lister med mycket kontur och jag vill att den skall ha en yta som syns att den är "tjock" och ganska blank som det brukar vara i gamla hus. Är det oljefärg som skall användas ?
Jag är visserligen ingen expert på färg och målning... men vi håller på att måla alla golvlister, fönsterkarmar, dörrkarmar och foder och allt vad det nu heter i hela huset, det är furu överallt. Jag använder Beckers halvblanka, antikvit, vattenbaserad. När vi köpte färgen sa de att vatten- eller oljebaserad är en smaksak och ingen större skillnad. Den oljebaserade färgen gulnar lättare med åren. Fördelen med vattenbaserad är ju att det torkar snabbt och att det är smidigt att rengöra penslar och sig själv. Färgen är ganska tunn, jag har lagt på minst två lager coh så grundat innan det.
Om du vill ha en fet, fyllig och blank yta så är oljefärgen att föredra.
Den är lite lättare att måla med. Den täcker bättre och är allmänt lättare att få "snygg".
Och då speciellt om man målar men en lite blankare färg.
Men den kladdar, luktar och gulnare med tiden..
Den är lite lättare att måla med. Den täcker bättre och är allmänt lättare att få "snygg".
Och då speciellt om man målar men en lite blankare färg.
Men den kladdar, luktar och gulnare med tiden..
Klicka här för att svara