5 125 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
slipnig av vägar efter spacklingen
Var noga med att ha en stor slipplatta. När du har slipat så du har samma nivå på gipspappersytan (långt ord) som på gipsytan så kommer det naturligt att ta sämre när du slipar, papperet blir också lite uppruggat, då är det tillräcligt. Det där känner man efter en slipning, jag lovar...
/CC
/CC
Jag tror proffsen gör såhär: Spackla nogrannt, slipar pytte lite, spacklar nogrannt igen, slipar ännu mindre, spacklar nogrannt en tredje gång vid behov och sen bara drar en gång med slippapperat för att ta bort småfel. Spackel sjunker ihop när det torkar, så det är ofrånkomligt att det behöver spacklas flera gånger. Kan hända att gips är bättre, dessutom kan det skilja en del mellan olika sorters spackel.
Att lägga på rejält från början för att sen slipa bort allt överflöd är en dålig metod som dessutom skitar ner hela huset i övrigt med slipdamm.
/CC
Att lägga på rejält från början för att sen slipa bort allt överflöd är en dålig metod som dessutom skitar ner hela huset i övrigt med slipdamm.
/CC
Jag brukar spackla i tre omgångar med eventuell sickling emellan för att ta bort ojämnheter. En liten lätt slipning på sista lagret med sandpapper kan dock ibland behövas. Jag försöker att undvika slipning så mycket som möjligt då detta dammar ner i hela huset. Det tar mindre tid att spackla tre gånger än att slipa mycket en enda gång och då är inte städningen inräknad.
mvh plexi
mvh plexi
Sen är det roligare att spackla än att slipa också, inte att förglömma! 
Har själv gjort misstaget ett par gånger att slänga på lite för mycket spackel och har sen fått slipa bort flera millimetrar och sedan dammtorka i princip hela huset och lite till. Har experimenterat med att tejpa igen glipor vid dörrar etc inna slipning men det funkar inte så bra.
Har själv gjort misstaget ett par gånger att slänga på lite för mycket spackel och har sen fått slipa bort flera millimetrar och sedan dammtorka i princip hela huset och lite till. Har experimenterat med att tejpa igen glipor vid dörrar etc inna slipning men det funkar inte så bra.
någon som har tips på bra spackel ?
slipar ni förhand eller med maskin ?
slipar ni förhand eller med maskin ?
Beckers Breplasta LH tycker jag är bra. Har precis avslutat spackling och slipning av 70 m2 övervåning.
Jag spacklade tre ggr utan att slipa emellan, sicklade bort några uppenbara missar mellan andra och tredje omgången.
I lördags slipade jag hela rasket, tak, snedtak och väggar mha en giraff med tillhörande dammsugare. Tog bara 5 timmar. Helt otrolig maskin! Dessutom helt dammfritt, kunde ha målat foder och lister i samma rum!
Hyrde paketet på Ramirent för den facila konstnaden 379:- inkl papper.
/Common
Jag spacklade tre ggr utan att slipa emellan, sicklade bort några uppenbara missar mellan andra och tredje omgången.
I lördags slipade jag hela rasket, tak, snedtak och väggar mha en giraff med tillhörande dammsugare. Tog bara 5 timmar. Helt otrolig maskin! Dessutom helt dammfritt, kunde ha målat foder och lister i samma rum!
/Common
Det låter ju helt kanon!!! Vi håller just nu på med spackling av vårt hus, nästintill 120 m2 som skall spacklas.common skrev:Beckers Breplasta LH tycker jag är bra. Har precis avslutat spackling och slipning av 70 m2 övervåning.
/Common
Vet du exakt vad maskinen ni hyrde heter?? Är det ramirent.se som ni hyrde från??
MVH
Josefina

En sådan maskin är det, kommer inte ihåg exakt vad de på ramirent kallade den. Jag ringde och ville hyra en giraff och de visste vad jag menade. Tror annars att det heter långhalsad väggslipmaskin, typ.. Och ja, det är ramirent.se.
Lycka till.
/Common
TACK så jätte mycket!!! Vi ringde till Ramirent i fredags och fick pris etc. Kan säga att vi kommer att hyra denna "under" maskin! Vi har ungefär 120 kvm att slipa och i vårt vardagsrum, sovrum och arbetsrum har vi ungefär 5 meter högt i tak, så det blir lite vägg!!
/ Josefina
/ Josefina
Klicka här för att svara