Har hört bla annat att spacklade ställen bör grundmålas så inte limmet sugs upp av spacklet
stämmer detta eller är det onödigt?
Och på gammal tapet räcker det att spackla igen gammla hål och slipa till skarvar eller bör tapeten grundas?
Kan tillägga att väven är av fin struktur.
Hoppas någon kan svara på mina funderingar

Hej,

Jag har gjort några sådana rum och precis som du skriver så spackla gamla hål, skär upp och spackla skarvar, skär upp och spackla ev. löst sittande tapet och sedan grundar du de spacklade ytorna en gång. Risken annars är att väven inte fäster riktigt då spacklet suger åt sig för mycket av limmet.

Förlimma kallas det. Du rollar på ett tunt lager med samma vävlim som du sätter glasfiberväven i på hela ytan. Låt sedan torka över natten. Det räcker.

Ok det går inte lika bra med vanlig grundfärg?
En dum fråga kanske men om man kör med lim kan det då torka längre än över natten?
Eller måste man gå på det direkt efter ett dygn?

Sugande underlag bör alltid på något sätt förbehandlas.
Och det oavsett om man sen tänkt måla, sätta tapet eller t.ex. en armeringsväv.

Har man t.ex. nya gipsskivor som man skarvspacklat och nu sen tänkt sätta armeringsduk på så är det enklaste att man innan uppsättning förlimmar rubbet med vävlim uppblandat med lika delar vatten.
Men det går även bra att mätta underlaget med någon typ av grundfärg eller väggfärg
(undvik dock takfärg).

Samma procedur gäller till stor del för tapter... men med tapter kan det ibland vara till fördel med målning.
Om tapetet t.ex. är känslig för färgskiftningar i underlaget och/eller har en skarpkulör och riskerar sträckning efter torkning så kan en helt vit eller i en grundfärg bruten i samma ton som tapeten vara att föredra. Åtminstonde vid skarvarna i det senare fallet.
När det gäller vinyl tapeter däremot så är det bara matt grundfärg eller tun förlimning som gäller.
Kolla därför en extra gång med den butik där ni handlar om vad just dom rekommenderar.

Ska man måla så är det kanske lättare med grundfärg.
Vilken dessutom ofta går att  få bruten i samma kulör som slut produkten. Fast har man bara spacklat ett och annat skruv hål så känns det kanske dumt att köpa 2 olika produkter. Vilket det är...
Därför räker det med att "springa före" och måla sånna ställen 1-2 gånger med vanliga väggfärg innan man målar allting.

MVH Fredrik

*EDIT* Angående torktiden så är det ingen dum fråga alls V70R. Vissa produkter kräver övermålning inom si och så många timmar. Dom bör alltså inte få tid att härda för länge. Då man kan få problem med vidhäftning.

Hur det är med vävlim vet jag inte riktigt..!?
Den blir ju rätt blank (halvblank?) då den torkat på ett icke sugande underlag.
Men då förlimmar man spacklingar så mättar man sällan upp ytan helt.. och då få man det inte lika blankt...

Jag tror inte att det ska vara några problem att vänta några dygn (4-5 el. fler).. men vill du vara helt på den säkra sidan så är det isf matt grundfärg som gäller.
Eller uppsättning dagarna efter.

Tack så mycket för all hjälp!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.