3 573 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Klarar grundmålningen vintern?
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Får ett Trivselhus levererat vecka 1 2006. Mitt i smällkalla vintern alltså. Det är grundmålat från fabrik. Uppenbart går det inte att måla då utan man måste vänta till mars/april. Är detta ett problem och måste man tvätta rent innan man sedan grundmålar och färdigställer?
Hur är kvaliteten på Trivselhus grundmålning?
Hur är kvaliteten på Trivselhus grundmålning?
Hus levereras i allmänhet inte grundmålade om man inte vill betala extra för det. De levereras skyddsgrundade/transportgrundade, har för mig att huset ska klara 3-4 månader med detta skydd utan att målas.
Därefter måste huset grundmålas och färdigstrykas.
Hoppas detta hjälper.
/Common
Därefter måste huset grundmålas och färdigstrykas.
Hoppas detta hjälper.
/Common
Vi fick vårt Trivselhus i januari 2003. Den mjökvita färgen är en s.k. skyddsgrund. Vi fick rådet att borsta hela fasaden ordentligt före den riktiga grundmålningen..
Vi flyttade in till midsommar och hade målat klart i september. Jag vill aldrig mer måla ett hus
Vid borstningen formligen dammade det om huset. Det var allt från sågspån till pollen som ramlade bort. Vanlig rotborste på skaft gjorde susen.
Vi flyttade in till midsommar och hade målat klart i september. Jag vill aldrig mer måla ett hus
Vid borstningen formligen dammade det om huset. Det var allt från sågspån till pollen som ramlade bort. Vanlig rotborste på skaft gjorde susen.
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
OK.....har dock inte blivit upplyst om att de kan grundmåla (inte bara skydd) huset i fabrik?! Vi har en hel del panel som skall monteras på plats dessutom och då måste denna målas inomhus.....verkar lite jobbigt.
Det blir nog till att vänta precis som sgryd.....men sen kanske anlita en målare som grundar ordentligt?!
Det blir nog till att vänta precis som sgryd.....men sen kanske anlita en målare som grundar ordentligt?!
Om panelen som ska upp i efterhand är inritad på Trivselhus ritning från början så är även denna skyddsmålad.
De flesta småvinklar (gavelspetsar, burspråksväggar, mm) kommer ju inte som färdiga block, utan spikas på plats. Men vårt på-plats-virke var skyddsmålat.
Du har säkert hittat många byggherre-tips här på forumet. Här kommer ett till: Visa dig regelbundet på bygget. Vi hade en kanonbra byggfirma, så de hade helt säkert gjort ett kanonjobb ändå. Men varje måndagmorgon tog jag med mig fika och hade lite "måndagsmöte" på plats. Det var alltid några småfrågor som löstes, samtidigt som jag visade att jag var engagerad och inte skulle tolerera fusk.
Dessutom passade jag på att fota varje måndagmorgon. Bilder på regelstomme med el och VA är ovärderliga när det ska sättas upp grejer.
Har även haft stor nytta av "extrem-foto". Jag tejpade tumstockar i taket och fotade med vidvinkel liggandes på golvet. I efterhand har jag kunnat läsa av mått från tumstockarna och t.ex monterat öglor för grabbens gunga. Det är skönt att veta att gungan sitter mitt i en regel. (reglarna är svåra att hitta med regelfinnare eftersom det sitter spikläkt under reglarna)
Lycka till!
/Micke
De flesta småvinklar (gavelspetsar, burspråksväggar, mm) kommer ju inte som färdiga block, utan spikas på plats. Men vårt på-plats-virke var skyddsmålat.
Du har säkert hittat många byggherre-tips här på forumet. Här kommer ett till: Visa dig regelbundet på bygget. Vi hade en kanonbra byggfirma, så de hade helt säkert gjort ett kanonjobb ändå. Men varje måndagmorgon tog jag med mig fika och hade lite "måndagsmöte" på plats. Det var alltid några småfrågor som löstes, samtidigt som jag visade att jag var engagerad och inte skulle tolerera fusk.
Dessutom passade jag på att fota varje måndagmorgon. Bilder på regelstomme med el och VA är ovärderliga när det ska sättas upp grejer.
Har även haft stor nytta av "extrem-foto". Jag tejpade tumstockar i taket och fotade med vidvinkel liggandes på golvet. I efterhand har jag kunnat läsa av mått från tumstockarna och t.ex monterat öglor för grabbens gunga. Det är skönt att veta att gungan sitter mitt i en regel. (reglarna är svåra att hitta med regelfinnare eftersom det sitter spikläkt under reglarna)
Lycka till!
/Micke
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Tack för tipsen.....men varför har du bytt namn?
Bob var väl bra?!
I morgon lämnas slutbeställningen in....sen finns ingen återvändo!
/Calle
Bob var väl bra?!
I morgon lämnas slutbeställningen in....sen finns ingen återvändo!
/Calle
Jo, men alla heter ju Byggare Bob på det här stället. Det blev lite väl konstigt när jag hade en namne i samma tråd.
Det är ju enklare att stå för sina egna inlägg om man slipper bli ihopblandad med andra.
Lycka till!
Direktmeddela gärna om du har Trivselhus-specifika frågor. Jag hjälper gärna till om jag kan.
Det är ju enklare att stå för sina egna inlägg om man slipper bli ihopblandad med andra.
Lycka till!
Direktmeddela gärna om du har Trivselhus-specifika frågor. Jag hjälper gärna till om jag kan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden