Hej
Jag har ett par frågor om bredspackling och måling. Jag håller på att renovera mitt vardagsrum och har skrapat bort all färg och gamla tapeter från väggarna samt skrapat rent taket från färg + en äldre taktapet (eller vad man ska kalla det) som satt under. Frågan är nu hur jag ska gå vidare?
1. I färgaffären fick jag rådet att grundmåla alla väggarna innan jag bredspacklar. Stämmer det att man ska göra så och i så fall ska jag även grundmåla taket innan jag bredspacklar det?
2. Min andra fråga är om man kan måla direkt på den bredspacklade ytan eller om man måste sätta dit mikrolitväv också? Taket är av puts och såvitt jag kan se helt fritt från sprickor (och då är ändå huset från 1890). Även väggarna är vad jag kan se fria från sprickor utom på ett ställe vid dörren där det är en stor spricka efter vad som ser ut att vara någon sorts ombyggnad (se bild). Jag skulle gärna vilja undvika att hålla på med mikrolit om det går men sätter naturligtvis dit den om man måste för att det ska bli bra.
Tacksam för tips.
mvh, Johan
Jag har ett par frågor om bredspackling och måling. Jag håller på att renovera mitt vardagsrum och har skrapat bort all färg och gamla tapeter från väggarna samt skrapat rent taket från färg + en äldre taktapet (eller vad man ska kalla det) som satt under. Frågan är nu hur jag ska gå vidare?
1. I färgaffären fick jag rådet att grundmåla alla väggarna innan jag bredspacklar. Stämmer det att man ska göra så och i så fall ska jag även grundmåla taket innan jag bredspacklar det?
2. Min andra fråga är om man kan måla direkt på den bredspacklade ytan eller om man måste sätta dit mikrolitväv också? Taket är av puts och såvitt jag kan se helt fritt från sprickor (och då är ändå huset från 1890). Även väggarna är vad jag kan se fria från sprickor utom på ett ställe vid dörren där det är en stor spricka efter vad som ser ut att vara någon sorts ombyggnad (se bild). Jag skulle gärna vilja undvika att hålla på med mikrolit om det går men sätter naturligtvis dit den om man måste för att det ska bli bra.
Tacksam för tips.
mvh, Johan
Produkter som diskuteras: "skrapat färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Hej!
Har precis varit med och målat om en stor 5-rummare där den tidigare ägaren hade satt upp några ganska horribla strukturtapeter (det borde vara straffbart med strukturtapet! >
) så alla rum bredspacklades och slipades, sedan målade vi direkt på den spacklade ytan.
Är man bara någorlunda noggrann när man slipar så är det inga problem alls.
Har precis varit med och målat om en stor 5-rummare där den tidigare ägaren hade satt upp några ganska horribla strukturtapeter (det borde vara straffbart med strukturtapet! >
Är man bara någorlunda noggrann när man slipar så är det inga problem alls.
Klicka här för att svara
