Hello!

Jag håller på att spackla ett rum, och får lite olika bud hela tiden om vad som är rätt o fel

Jag ska ha flüggers filtduk på väggen, o ena målaren säger att jag ska ha pappremsa i hörnen o glasfiberremsa i skarverna.

Medans den andra säger att när ja kör filtduk så kan ja skippa både glasfiberremsa o papp i hörnen, han menar att det blir baraonödigt arbete.

Hur gör jag???

Hade du frågat Flügger skulle svaret ha blivit att du skall ha både pappremsa och filtduk. Duken är inte starkt mot sjuvning, bara ytstarkt. Som en armering till färgen.

Johan Gunverth skrev:
Duken är inte starkt mot sjuvning, bara ytstarkt. Som en armering till färgen.
Hmm..säger du det? Gäller det även Microlite:n ??

/Herman

Min målare använde först pappremsor inspacklade i gipsspackel/sandspackel innan vi slängde upp armeringsduken (Microliten).

Herman skrev:
[quote author=Johan Gunverth link=1137955713/0#1 date=1137959893] Duken är inte starkt mot sjuvning, bara ytstarkt. Som en armering till färgen.
Hmm..säger du det? Gäller det även Microlite:n ??

/Herman
[/quote]
Beror ju på vad den är tillverkad av. Flüggers armeringsväv som vi pratar om är tillverkad i polyester och viss del cellulosa. "Microlit" i allmänna ordalag brukar vara tillverkad av flockad glasfiber. Det senare känns ju rent instinktivt starkare, men några fakta har jag inte.

microllit/filtduk?

När jag handlade på flügger, så sa jag att ja ville ha microlit, men det fanns inte, det hette filtduk nu, skillnaden vet inte jag...................

Great skrev:
microllit/filtduk?

När jag handlade på flügger, så sa jag att ja ville ha microlit, men det fanns inte, det hette filtduk nu, skillnaden vet inte jag...................
Flügger har alltid varit lite snobbiga. :D
Skämt åsido; läs mitt tidigare inlägg så förstår du. Microlit är i allmänhet av glasfiber. Det har inte Flügger. De har armeringsväv i polyester. Du ser ingen skillnad.

Tänk på att Flüggers armeringsväv inte gillar att man stryker den med fuktiga händer. Det blir ludd på ytan. Detta går dock att gnugga bort med ett 180 slippapper efter första lagret färg

Great skrev:
microllit/filtduk?

Lite sorgligt. Visst är det skillnad på glasfilten (VM-Glas) och Flüggers filtduk...

Men det är nästan som att säga att vi har Quick-Up Tapeter (Duro) men inte Sätt-Lätt
Tapeter (Midbec) eller EasyUp Tapeter (Boråstapeter/Eco).
Som att säga att vi har Kalkvit men inte Antikvit, bruten vit eller tonad vit.

Nu kanske ni alla undrar vad jag mumlar om..

Men för dom allra flesta som stövlar in i en butik och frågar efter microlit så är det en
slätt filt som blir snygg att måla på som efterfrågas.
Om den sen heter armeringsduk eller microlit spelar ingen roll om resultatet blir ungefär detsamma.

Om sen samma tjej/kille frågar efter 'Quick-Up' tapeter... Är det då bara Duros
sortiment man har att välja på?
Nej.. 'limma på väggen tapeterna' har många namn beronede på
leverantör. Men principen är densamma. Så namnet är oviktigt även här...

Om sen samma person frågar efter en fin 'antik'... lite 'tonad vit' till sina snickerier så
finns det heller ingen anledning för säljaren att flyga i taket.
Svagt brutna vita finns det hur många som helst utav.
Men det vet inte alla. Då är det bättre att bara lägga fram t.ex. S0502-Y (Kalkvit).
Och fråga.. Är det så här du menar?

Samma sak med både 'microliten' och våra tapeter.
Är det så här du menar? Är det så här du vill ha det?

Jag har svårt att tro att man som 'säljare' tjänar på visa sig 'duktig' på det här sättet
att märka ord in för någon som kanske inte kan och vet allt om ämnet.

/Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.