24 540 läst ·
27 svar
25k läst
27 svar
Rimlig merkostnad för microlitväv?
Sida 1 av 2
Vi har valt bort de tapeter som ingår och vill istället ha microlitväv i hela huset. Kostnaden för detta är enligt målaren 29000:-. Huset är enplans på 145 kvm men har öppet i nock i hela huset. D.v.s. det är ganska mycket innervägg.
Vad tycker ni? Är det ett rimligt pris?
Vad tycker ni? Är det ett rimligt pris?
Jo, det tycker jag nog. Tapeten som ingår är väl Decorama eller Borosan, dessa kostar inte många kronor med bra rabatt.
Arbetet med microlit är betydande mer än med tapet, den är svårare att sätta och ska eventuellt bredspacklas och målas 2 ggr. I materialkostnad blir microliten dyrare än all tapet.
Jo, jag tycker den är rimlig.
Arbetet med microlit är betydande mer än med tapet, den är svårare att sätta och ska eventuellt bredspacklas och målas 2 ggr. I materialkostnad blir microliten dyrare än all tapet.
Jo, jag tycker den är rimlig.
Ja - det är nog rimligt. Olika bekanta som gjort samma förändring med olika husföretag har fått ungefär samma prisskillnad.
Vi får betala 100 kr/kvm (inkl. moms) i tillägg för väv+målning i vårt LB-hus.
Tyckte det kändes dyrt då merarbetet jämfört med tapetsering (som ingår) borde vara begränsat till 2 varv med rollern+färg...
Kanske är jag fel ute... Någon annan som fått tilläggspris per kvadratmeter?
Tyckte det kändes dyrt då merarbetet jämfört med tapetsering (som ingår) borde vara begränsat till 2 varv med rollern+färg...
Man bör tänka på att det är svårare att hänga microlit än tapet, det tar längre tid ska ha ett dyrare klister, färg är inte billigt och som du sa det ska målas två ggr ovanpå.jenfor skrev:
Så om man vet hur mycker merarbete det är så förstår man att det kostar.
Man bör tänka på att det är svårare att hänga microlit än tapet, det tar längre tid ska ha ett dyrare klister, färg är inte billigt och som du sa det ska målas två ggr ovanpå.Pocke skrev:[quote author=jenfor link=1136379983/0#3 date=1136497672]Vi får betala 100 kr/kvm (inkl. moms) i tillägg för väv+målning i vårt LB-hus.
Så om man vet hur mycker merarbete det är så förstår man att det kostar.
[/quote]
Märkligt. På tapetaffären påstod de att det gick snabbare att sätta väv än tapet, dels eftersom väven är bredare och dels kan du rolla väggen med lim först och därefter hänga väven. Har tapetserat själv, men aldrig satt väv så jag har ingen erfarenhet. Lät ju dock enkelt att kunna rolla limmet direkt på väggen istället för på väven/tapeten...
Vi skall betala 50SEK/m2 för att få microlit som målas i valfri NSC-kulör istället för de standardtapeter som ingår (Boråsan). För vårt hus (139 kvm) har vi fått ett ungefärligt pris på 12.000 SEK för detta tillval.
Som vanligt verkar det skilja oerhört mycket i pris (ca 100%) på samma arbete. Den tråkiga biten av att bygga är att man måste gå in med inställningen att bli så lite blåst som möjligt i alla lägen... Etik och Byggbranschen kan inte nämnas i samma mening. Suck...
Ja, glasfiberväv är lätt och går fortare men microliten är inte lika bred och den är inte lika stum. När du satt den i klister så blir den väldigt blöt fort och är då ganska svår att hantera, det blir lätt veck. Glasfiberväven går fortare att passa in skarverna.
Det här är min syn på saken som yrkesmålare och alla har en egen åsikt, personligen tycker jag det är sk*t att hålla på med microlit.
Det här är min syn på saken som yrkesmålare och alla har en egen åsikt, personligen tycker jag det är sk*t att hålla på med microlit.
Just det hade glömt bort att den finns på 1 meter, jag använder oftast något som heter armeringsväv och är mycket billigare men är då bara 50 eller 60 cm. Det beror på att jag i princip alltid bredspacklar ovanpå.
Såklart microliten blir snyggare än vilken glasfiberväv som helst enligt mig med.
Såklart microliten blir snyggare än vilken glasfiberväv som helst enligt mig med.
Vänta här nu... :-?Pocke skrev:
Bredspacklar du allt efter det att du satt väven?
Exakt hur blir det då 'billigare'?
/Fredrik
Vänta här nu... :-?Fredrik. skrev:
Bredspacklar du allt efter det att du satt väven?
Exakt hur blir det då 'billigare'?
/Fredrik
[/quote]
Väven blir billigare, bredspacklingen har kunden beställt och får då även betala för den. Jag menade att det blir billigare för mig.
Det känns som du ställer dig undrande till varför jag bredpsacklar ovanpå microliten?
Vill man hitta en skarv i microlit så kan man det oavsett hur duktig man tycker sig vara på att sätta microlit. Har man kinkiga kunder så får man bredspackla.
För övrigt blir det vanligare och vanligare att man gör så på mer exklusiva byggen också.
Där är det nog inte kunderna som är generellt kinkiga utan arkitekterna som tycker det är roligt att göra av med pengar och kunder som är villiga att betala.
Hur gör jag hemma?
Använder inte microlit eller någon annan väv förutom remsa då? Ett undantag, jag har microlit i ett tak som då givetvis är bredspacklat också. Varför jag har det är en annan historia.
En sak som ingen har tänkt på att kommentera är att microlitväven kräver ett jämnare underlag än de flesta tapeter och vanlig glasfiberväv.
Detta efetrsom den är nåstintill slät i strukturen så alla småmissar blir obönhörligt synliga. Därför blir också spacklings och slipningsarbetet dyrare med microlit.
Varför sätta microlit då?
Man kunde ju bara spackla och måla istället.......
Nja, microliten "håller ihop" huset lite och man slipper sprickor som kan uppstå om man bara spacklar och målar. Vanlig glasfiberväv har också denna funktion, men alla tycker kanske inte att det är så snyggt.
Detta efetrsom den är nåstintill slät i strukturen så alla småmissar blir obönhörligt synliga. Därför blir också spacklings och slipningsarbetet dyrare med microlit.
Varför sätta microlit då?
Man kunde ju bara spackla och måla istället.......
Nja, microliten "håller ihop" huset lite och man slipper sprickor som kan uppstå om man bara spacklar och målar. Vanlig glasfiberväv har också denna funktion, men alla tycker kanske inte att det är så snyggt.