8 024 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Rädda felköpt färg?
Jag har klantat mig som vanligt och råkat beställa fel nyans i färgaffären. Jag skulle ha S1005-Y20R men köpte S1505-Y20R. Hjärnsläpp :-[ Det var en stor hink också, dvs mycket pengar. Går detta att rädda upp på något sätt eller är det bara att köpa nytt? Vill inte chansa och blanda själv, det måste bli exakt efter koden. Ni som kan mer om färg än jag (hmm, de flesta skulle jag tro), hur ska jag göra? Kan färgaffären hjälpa mig med detta?
MVH Wilma
MVH Wilma
hmmm, oftast så kan man inte byta eftersom det är du som beställt fel men vissa färgaffärer säljer ut sina "felkulörer" och om dom är snälla så kanske du kan byta.
det blir oftast aldrig bra resultat när man försöker bryta om en kulör så det är inget jag rekommenderar..prata med färghandlaren.
det blir oftast aldrig bra resultat när man försöker bryta om en kulör så det är inget jag rekommenderar..prata med färghandlaren.
Gud va tråkigt. :-[
Men det kanske går att lösa..
För visst skulle det gå att ljusa upp den.
Men det skulle kräva att du köper en ny, mindre burk obruten vit som man sen
blandar ut i den större burken...
(För på så här ljusa kulörer så räcker det inte med att bara slå i vitpigment.)
Men då borde man ju i förlängningen, beroende på hur mycket vitfärg man
använder sig av kanske kunna få till exakt S1005-Y20R ändå...?
Problemet är att det inte alls är säkert att S1005-Y20R och S1505-Y20R bryts med
samma brytpastor.
Och det varierar beroende på vart man får den bruten. Alcro, Flügger, Nordsjö osv.
Men i 'min' värld så bryts dessa två på helt olika sätt.
Dom två pigment som används för svärtan och rödheten är olika.
Det enda som är gemensamt är det gula pigmentet.
Men visst går det att få till en S1005-Y20R även med olika brytpastor.
Men det kräver att man vet vad man gör. Annars blir det lätt pannkaka.
Och då har du kastat ytterligare hundringar i sjön.
Förövrigt tycker jag att S1505-Y20R är en väldigt fin kulör.
Och har du övervägt om du inte kan tänka dig att måla med den istället?
/MVH Fredrik
Men det kanske går att lösa..
För visst skulle det gå att ljusa upp den.
Men det skulle kräva att du köper en ny, mindre burk obruten vit som man sen
blandar ut i den större burken...
(För på så här ljusa kulörer så räcker det inte med att bara slå i vitpigment.)
Men då borde man ju i förlängningen, beroende på hur mycket vitfärg man
använder sig av kanske kunna få till exakt S1005-Y20R ändå...?
Problemet är att det inte alls är säkert att S1005-Y20R och S1505-Y20R bryts med
samma brytpastor.
Och det varierar beroende på vart man får den bruten. Alcro, Flügger, Nordsjö osv.
Men i 'min' värld så bryts dessa två på helt olika sätt.
Dom två pigment som används för svärtan och rödheten är olika.
Det enda som är gemensamt är det gula pigmentet.
Men visst går det att få till en S1005-Y20R även med olika brytpastor.
Men det kräver att man vet vad man gör. Annars blir det lätt pannkaka.
Och då har du kastat ytterligare hundringar i sjön.
Förövrigt tycker jag att S1505-Y20R är en väldigt fin kulör.
Och har du övervägt om du inte kan tänka dig att måla med den istället?
/MVH Fredrik
Tack snälla ni för snabba svar! Det låter som om det inte är något som jag ska mixtra med på egen hand.
Det är nog bara att bita i det sura och köpa ny färg imorron.
MVH Wilma
Ja, det skulle jag säkert få göra för "min" färghandlare är alldeles för snäll. Det vill jag absolut inte utnyttja!
Nyansen är vald med tanke på bakgrundsfärgen i en tapet som sitter på halva väggen. Jag har provmålat med felfärgen för säkerhets skull - det passar inte! Tyvärr... :'(
Det är nog bara att bita i det sura och köpa ny färg imorron.
MVH Wilma
Klicka här för att svara