I vårt hus består väggarna av masonitskivor med viss skarv mellan. De tidigare tapeterna har på ytterväggarna spruckit i dessa skarvar. Vi river nu ned dessa tapeter och ska sätta upp målarväv, men hur ska vi göra i skarvarna?

Funderar på glasfiberremsa men det är ju inga urgröpningar som man kan sätta dem i och sedan spackla in dem utan att det blir en bula. Vi vill inte sätta upp gips.

Ska vi göra en urgröpning för remsan, eller finns det kanske spackel som är lite "segt" man kan ha i skarven så den bara töjs lite istället för att spricka? Eller ska vi bara spackla och sätta på väven (som är tunn) och hoppas på det bästa? ;)

Vad säger ni?

Hakar på för jag har samma fundering och undrar om vi har samma sorts masonit!
Vi har 60 cm masonitskivor med ca 3 mm "spånt" och sprickor i tapeterna i hela rummet, inte bara på ytterväggarna (inte spacklat innan tapeterna kom upp) >:( och renoveringsgips är såååååååå tråkigt (och jobbigt) att sätta och spackla så det går bort hos oss också ;) Har funderat på latexfog men det kommer att gå åt mängder, det är 6 rum som behöver göras i ordning :'(
Vad har ni under masoniten??? Vi har pärlspånt, och den är det säkert 1000 spikhål i nu för masoniten är välspikad...

Använd antingen microlit eller 6 mm gips på hela väggen så slipper ni lappa och trixa. Det blir nog svårt att få det bra om ni ska spackla direkt på masoniten.

Urgröpning i t.ex gips är annars inget absolut måste när man använder remsa. Man ser bara till att limmar remsan ordentligt med vävlim och drar sen ut spacklet på en större yta istället
/CC

Aj, jag skulle kanske startat en egen tråd :-[
Försöker bifoga en bild på väggen där vi inte spacklade innan vi målade. Ja, jag vet att man inte ska göra så, men jag orkade bara inte ha en helorange tvättstuga (den är ljusgul nu) Och där vi spacklade har det givetvis spruckit :o
Till höger om pilen är "spånten" i masoniten. Den måste alltså fyllas med något innan vi sätter microlit. De väggar där det är tapet syns varenda masonitskarv!

• spnt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena!

Kör en oljespärrgrund på väggarna först för att förhindra ev rörelse i masoniten den bångnar väldigt mycket av vattenfärger eller lim, spackla sen skarvarna sätt microlit över och måla 3 gånger, då har du ett kanon resultat sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.