Har ett ekbord till soffan som jag skulle vilja göra mörk,hur gör jag då?

Vad har bordet för ytbehandling idag?

Olja ger trä en mörkare färg. Det är möjligt att oljan kan pigmenteras för att bli ännu mörkare.

Annars finns alternativet att betsa det.

Vill du ha det svart så kan det betsas med järnvitriol. Det är en kemisk bets som ger en sjödränkt-ek look som jag personligen gillar starkt.

Bordet är oljat,men jag tycker att det är lite för ljust.Hur mörkt blir det om man gör det där med järnvitriol? Är det typ mörkbrunt?

Nej då blir det svart, fast med viss trästruktur.

Jag tror inte det går att järnvitriolbehandla om du inte slipar bort oljan först. Det går att betsa en oljad yta men effekten blir mindre än om man betsar en obehandlad yta.

Eftersom bordet redan är oljat så hade jag tittat på brunpigmenterad olja. Då behöver du inte slipa bordet först.

oki,då leter jag efter en sådan olja,tackar :-)

hm,det var lättare sagt än gjort.Har ringt till några färgfirmor här och ingen har sådan olja,men en olja med mörk bets i finns,men de visste inte riktigt om det gick så bra att använda denna,hur gör jag nu då?

Om det inte finns mörkpigmenterad olja (jag har själv inte sett någon men jag har inte letat heller) så är alternativet att slipa ner bordet ordentligt (olja tränger ner i träet så du måste nernågon millimeter). Därefter kan du starta från scratch med ytbehandlingen och t ex betsa och sedan olja bordet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.